27 آوریل, 2024
ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب چیست

ماهی مرکب یا خساک از راسته هشت پایان و تیره سرپایان می باشد. ماهی مرکب دارای هشت عدد پا، یک جفت چشم، یک دهان با دو دندان غیرفکی و بدن کیسه ی مانند می باشد. این ماهی در طول روز در اعماق آب به سر برده و  در هنگام شب، برای تغذیه به سطح آب می‌آید.

در هر سال صدها تن از این ماهی ارزشمند توسط صیادان صید و بعد از عمل آوری در شرکت‌های فرآوری به‌صورت کامل یا فیله شده به کشورهای مختلف جهان صادر می‌گردد. در ایران و در استان بوشهر فصل صید این ماهی از بهمن ماه هر سال شروع و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه پیدا می کند.

ماهی مرکب بیشتر در مناطق گرمسیری پراکندگی دارد. به‌طور کلی این ماهی در اقیانوس هند و دریای عمان و خلیج‌فارس بیشتر پیدا می شود.

در ادامه در فایل دی شما را با ویژگی های بیشتری از این ماهی آشنا خواهیم نمود.

نحوه ی تولید مثل ماهی مرکب

این ماهی روش جالبی برای تولید مثل دارد. از طریق تحقیقات دقیق روند آن مشاهده شده است. این مورد برای بسیاری از گونه های مختلف ماهی مرکب موجود است. هنگامی که زمان وقوع جفت گیری فرا می رسد، تعداد بزرگی از نرها و ماده ها وجود دارد. روند جذب ماده ها از صبح آغاز می شود. و در حوالی سحر می توانند به سرعت در دایره های بسیار بزرگ شنا کنند.

ماده ها در این شنا به صورت دایره ای به هم می پیوندند که در ابتدا بسیار عجیب و غیرقابل کنترل به نظر می رسند. با این حال، با گذشت زمان پی خواهید برد که این ماهی مرکب به صورت جفت در حال حرکت است.

اینها زوج هایی هستند که برای تشکیل جفت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند. رنگ نرها تغییر می کند و همین باعث جذابیت ماده ها به سمت آنها می شود. هنگامی که یک ماده علاقه نشان داد، جفت گیری انجام می شود.

برخی از مناطق پرورش دهنده ی شناخته شده، وجود دارد که این رویدادها در آن اتفاق می افتد. قبل از شروع جفت گیری، برخی از ماهی مرکب برای شرکت در آن مسافت های طولانی را شنا می کنند. دنبال کردن کل این فرآیند برای محققان بسیار جذاب است. نرها هنگام یافتن یک ماده برای جفت گیری می توانند بسیار پرخاشگر باشند.

ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب چیست

در حالی که با مشاهده ماده ها نمی توانید آن را ببینید، آنها یک کیسه جوهر در زیر مجموعه ای از غدد در آبشش ها پنهان کرده اند. این به عنوان پوسته محافظتی برای تخمک هایی است که او تولید می کند. در حین جفت گیری، اسپرم نرها در داخل این کیسه قرار می گیرند و تخمک های او را بارور می کنند. وقتی به بازوهای ماهی مرکب دقت می کنید، متوجه می شوید که از نرها کوتاهتر است. این چیزی است که برای قرار دادن اسپرم در ماهی ماده استفاده می گردد.

هزاران تخم در یک زمان توسط یک ماده تولید می شود. مشخص نیست که چگونه تخمک ها در داخل بدن ماهی مرکب رشد می کنند. قبل از اینکه بتوانیم همه این جزئیات را کشف کنیم، تحقیقات بیشتری باید در آن زمینه انجام شود. چیزی که ما می دانیم این است که اندازه تخم ها به گونه بستگی دارد، اما همه آنها از نظر اندازه بسیار کوچک هستند.

برای برخی از گونه ها تعداد تخم ها می تواند تا 70،000 باشد! با این حال، بسیاری از آنها توسط شکارچیان خورده می شوند، بنابراین هرگز جمعیت زیادی از ماهی مرکب در آبها وجود ندارد. اکثر این تخمها هرگز به فرزند تبدیل نمی شوند.

او آنها را در مناطق پنهان آب از جمله زیر سنگ ها یا در سوراخ ها و شکاف های مختلفی که می تواند پیدا کند، توزیع می کند. ممکن است هشت هفته طول بکشد تا این تخم ها از تخم بیرون بیایند، بنابراین حفظ آنها در برابر شکارچیان دشوار است. ماهی مرکب ماده منتظر خروج آنها نیست، پس از تخم گذاری، آنها را ترک می کند.

بچه ماهی مرکب از همان ابتدا از خودش مراقبت می کند. آنها از همان ابتدا شنا بلد هستند. با این حال، بسیاری از این فرزندان در چند روز اول زندگی کشته می شوند. برای بسیاری از گونه های ماهی مرکب، والدین به دلیل طول عمر بسیار کوتاه این موجودات، بلافاصله پس از تولید مثل می میرند.

از لحظه تولد ماهی مرکب، مبارزه برای زنده ماندن ادامه دارد. آنها باید غذای کافی برای زنده ماندن خود پیدا کنند. با این حال، در همان زمان آنها در تلاش هستند تا شکارچیان را دور نگه دارند. طول عمر یک ماهی مرکب که در جوانی در برابر شانس زنده می ماند تنها حدود یک یا دو سال است. آنها زندگی سریعی دارند که اغلب اوقات بسیار مشکل است.

تفاوت ماهی مرکب و اسکوئید

اکثر مردم ماهی مرکب را با اسکوئید یا کالاماری اشتباه می‌گیرند. این دو ماهی اگر‌چه از نظر ظاهر بهم شبیه هستند ولی ماهی مرکب دارای بدنی پهن و کیسه‌ای است و در کل هشت بازو، یک جفت چشم، دهان و دارای دو دندان می باشد.

اما اسکوئید بر‌خلاف ماهی مرکب دارای اندامی کشیده‌تر دارد. اسکوئید یک باله در انتهای بدن دارد که به شنای آن کمک می کند. در ماهی مرکب این باله سر‌تا‌سر بدن را در برگرفته و در هنگام شنا باله نواری شکل تکان می‌خورد. اسکوئید هشت بازو و دو شاخک دارد که این دو شاخک در ماهی مرکب دیده نمی شود. از‌نظر تعداد بازو، ماهی مرکب هشت بازو تقریبا هم‌اندازه دارد.

ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب چیست

نحوه مصرف ماهی

طعم این ماهی را نمی توان با هیچ ماهی ای مقایسه نمود. در واقع از آنجا که این گونه به نرم تنان و بی مهرگان تعلق دارد طعم گوشت آن نیز با ماهی متفاوت است. نزدیک ترین طعم به ماهی مرکب را می توان در میگو پیدا کرد.

ماهی مرکب را می توان به شکل های مختلف و بسیار متنوعی پخت. به عنوان مثال قلیه، دوپیازه، سرخ شده و کبابی و حتی کتلت این ماهی طرفداران فراوانی دارد.

طبع گوشت ماهی خساک بر خلاف ماهی ها گرم است و از این رو خوردن آن به افرادی که طبع سرد دارند بیشتر توصیه می گردد.

انواع ماهی مرکب

بیش از 300 گونه ماهی مرکب شناخته شده است. این گونه‌ها در اندازه، شکل و رفتار با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از گونه‌های ماهی مرکب در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر در آب‌های سطحی یافت می‌شوند.

ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب چیست ؟

غذای ماهی مرکب

ماهی مرکب‌ها از طیف وسیعی از حیوانات تغذیه می‌کنند. آنها از ماهی‌ها، سخت‌پوستان و حتی پستانداران کوچک تغذیه می‌کنند. ماهی مرکب‌ها از قدرت خود برای گرفتن طعمه خود استفاده می‌کنند. آنها همچنین از جوهر خود برای دفاع از خود استفاده می‌کنند.

شکار ماهی مرکب

ماهی مرکب‌ها توسط انسان‌ها به عنوان غذا شکار می‌شوند. آنها همچنین در صنعت آبزیان به عنوان خوراک ماهی‌ها استفاده می‌شوند. ماهی مرکب‌ها همچنین در آکواریوم‌ها نگهداری می‌شوند.

ماهی مرکب در فرهنگ

ماهی مرکب‌ها در فرهنگ‌های مختلف جهان نقش مهمی دارند. آنها در اساطیر و داستان‌های بسیاری ظاهر می‌شوند. در برخی از فرهنگ‌ها، ماهی مرکب‌ها نماد قدرت و هوش هستند.

ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب چیست ؟

ماهی مرکب‌ها و انسان‌ها

ماهی مرکب‌ها موجوداتی بسیار شگفت‌انگیز هستند. آنها از جمله قدیمی‌ترین و هوشمندترین جانوران دریایی هستند. ماهی مرکب‌ها همچنین نقش مهمی در اکوسیستم اقیانوس‌ها دارند.

خواص ویژه ماهی مرکب

علاوه بر خواص غذایی عمومی، ماهی مرکب دارای برخی خواص ویژه نیز هست. این خواص عبارتند از:

  • استخوان‌های قوی: ماهی مرکب حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری هستند.
  • عملکرد قلب سالم: ماهی مرکب حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلب مفید هستند.
  • بینایی سالم: ماهی مرکب حاوی ویتامین B12 است که برای سلامت بینایی ضروری است.
  • سیستم ایمنی قوی: ماهی مرکب حاوی روی است که برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

ماهی مرکب حلال یا حرام؟

بر اساس نظر اکثر مراجع تقلید، ماهی مرکب حرام است. دلیل این حکم این است که ماهی مرکب دارای فلس نیست و فلس یکی از شرایط حلال بودن ماهی است.

در روایتی از پیامبر اسلام (ص) آمده است که: «هر ماهی که فلس دارد، حلال است و هر ماهی که فلس ندارد، حرام است.»

برخی از مراجع تقلید، استثناهایی برای این حکم قائل شده‌اند. به عنوان مثال، آیت‌الله سیستانی معتقدند که ماهی مرکبی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کند، حلال است.

در ادامه به نظرات برخی از مراجع تقلید در مورد حلال بودن ماهی مرکب اشاره می‌کنیم:

  • آیت‌الله خامنه‌ای: ماهی مرکب حرام است.
  • آیت‌الله سیستانی: ماهی مرکبی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کند، حلال است.
  • آیت‌الله مکارم شیرازی: ماهی مرکب حرام است.
  • آیت‌الله نوری همدانی: ماهی مرکب حرام است.
  • آیت‌الله صافی گلپایگانی: ماهی مرکب حرام است.

در نهایت، این‌که ماهی مرکب حلال است یا حرام، بستگی به نظر مرجع تقلید دارد. اگر شما پیرو نظر اکثر مراجع تقلید هستید، باید ماهی مرکب را حرام بدانید.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید