19 آوریل, 2024
گیم پس و تفاوت آن با گیم پس آلتیمیت

گیم پس و تفاوت آن با گیم پس آلتیمیت

گیم پس و تفاوت آن با گیم پس آلتیمیت

Game Pass یک اشتراک ماهانه است که به شما امکان دانلود 400 بازی رایگان Xbox را می دهد.

در این مقاله علاوه بر معرفی XBOX Game Pass، تفاوت آن با نسخه Ultimate را نیز توضیح می دهیم.

به گفته مایکروسافت: “ایکس‌باکس گیمز یک سرویس اشتراک بازی‌های ویدئویی است. دارندگان این اشتراک می‌توانند بیش از 400 بازی رایگان را روی کنسول‌های ایکس‌باکس وان، سری ایکس و سری اس دانلود کنند. همزمان با این سرویس، گیمرها می‌توانند بازی هایی که می خواهند با 20 درصد تخفیف.

توضیح Game Pass با مثال

گیم پلی بازی شبیه نتفلیکس است. وقتی عضو نتفلیکس می‌شوید، ماهانه مبلغ مشخصی را پرداخت می‌کنید و در ازای آن فیلم‌ها و سریال‌ها را رایگان تماشا می‌کنید. البته زمان شما محدود است زیرا نتفلیکس پس از مدتی لیست فیلم های خود را تغییر می دهد.

GamePass دقیقاً همین کار را با بازی های رایانه ای انجام می دهد. یعنی شما مبلغ ثابتی (حدود 10 دلار) به مایکروسافت می پردازید. اما شما می توانید بیش از 400 بازی را به صورت رایگان دانلود کنید.

لیست بازی های Game Pass نیز مانند نتفلیکس در حال تغییر است. یعنی هر ماه تعدادی بازی از لیست حذف می شوند و عناوین جدید جایگزین می شوند. البته مایکروسافت اخبار خود را چند هفته قبل از حذف یک بازی اعلام می کند.

تفاوت Game Pass و Netflix در این است که شما بازی ها را استریم نمی کنید، بلکه آنها را دانلود و بر روی کنسول خود نصب می کنید. به همین دلیل نیازی نیست نگران سرعت اینترنت و مشکلات احتمالی باشید. اما در نتفلیکس فیلم و سریال را به صورت آنلاین تماشا می کنید و نمی توانید آنها را دانلود کنید (مگر اینکه اپلیکیشن مخصوص را داشته باشید).

انواع Game Pass
انواع مختلفی از اشتراک های Xbox Game Pass وجود دارد، یکی برای کنسول، یکی برای رایانه شخصی و دیگری برای هر دو. ویژگی های هر یک از این سرویس ها را در زیر بخوانید.

– کنسول
مایکروسافت Game Pass را برای اولین بار در سال 2017 برای کنسول معرفی کرد. این اشتراک دارای چهار ویژگی است: 1) دسترسی رایگان به 400 بازی با کیفیت بالا 2) امکان دانلود بازی های جدید هر ماه 3) دسترسی رایگان به بازی های انحصاری Xbox در روز انتشار 4 ) تخفیف و پیشنهادات ویژه.

– برای کامپیوتر
این اشتراک دقیقاً مانند کنسول گیم پلی است. تنها تفاوت PC Game Pass این است که روی رایانه شخصی (با ویندوز 10) نصب شده است.

– نهایی یا نهایی
جدیدترین سرویس Microsoft Ultimate نام دارد. با خرید Game Pass Ultimate، علاوه بر پاس های معمولی بازی، EA Play و Live Gold را نیز به صورت رایگان دریافت می کنید. علاوه بر این، برای استفاده از xCloud می توانید این اکانت را روی موبایل اندرویدی خود نصب کنید. Xcloud یا Xbox Cloud Gaming به شما امکان می دهد بازی های کنسولی مانند Forza 4 را از طریق اینترنت روی تلفن خود انجام دهید.

تاریخچه Game Pass برای Xbox

سرویس Xbox Game Pass برای اولین بار در تاریخ 11 ژوئن 2016 در دسترس گیمرها قرار گرفت، البته کسانی که در آن زمان مشترک Live Gold شده بودند، هشت روز زودتر یعنی در 3 ژوئن از این ویژگی استفاده کردند.

فیل اسپنسر، رئیس Xbox، در مورد این اقدام مایکروسافت گفت: «هدف ما این است که Game Pass را به هر دستگاهی که می‌خواهید با آن بازی کنید، بیاوریم.

بنابراین، در سال 2018، مایکروسافت Game Pass را برای رایانه شخصی برای ویندوز 10 معرفی کرد و یک سال بعد امکان استفاده از آن را در موبایل های اندرویدی فراهم کرد.

طبق آخرین آمار، Xbox Game Pass در سال 1400 بیش از 18 میلیون کاربر از سراسر جهان داشته است. در این میان سرویس مشابه سونی، PlayStation Now، تاکنون تنها 2.2 میلیون کاربر را به خود جذب کرده است.

پاسخ به چند سوال مهم در مورد Xbox Game Pass

1. آیا ایکس باکس در ایران قابل خرید و استفاده است؟

آره؛ گیمرهای ایرانی نیز می توانند Game Pass را خریداری و استفاده کنند. البته ویژگی هایی مانند xCloud به طور رسمی برای ایران فعال نشده است و نیاز به تغییر IP یا تغییر DNS دارد.

2. ما برای دانلود بازی در GamePass هیچ هزینه ای نمی پردازیم؟

خیر؛ همه بازی‌های بازی‌های ایکس باکس برای دانلود رایگان هستند و هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

3. آیا بازی ها بعد از دانلود روی کنسول می مانند؟

بازی‌ها تا پایان اشتراک Xbox Game Pass در کنسول شما باقی می‌مانند. پس از پایان اشتراک، آنها از کنسول حذف نمی شوند، اما قفل می شوند.

4. آیا برای استفاده از Game Pass به اینترنت نیاز داریم؟

آره؛ برای دانلود و اجرای بازی های این اشتراک به اتصال به اینترنت نیاز دارید. اما مصرف اینترنت Game Pass زیاد نیست.

تعریف Game Pass Ultimate

این سرویس ترکیبی از کارت بازی کنسول و PC به همراه ویژگی های Live Gold و EA Play است. با خرید Ultimate علاوه بر دسترسی به بازی های رایگان، برای بازی آنلاین نیازی به خرید Live Gold ندارید و آرشیو محصولات الکترونیک آرتز نیز برای شما رایگان خواهد بود.

بن دکر، مدیر خدمات بازی ایکس باکس گفت: این سرویس Game Pass را با LiveGold با قیمت 14.99 دلار در ماه ترکیب می کند. کاربران ما درخواست اشتراکی کردند که علاوه بر دانلود بازی نیازی به هزینه اضافی برای چند نفره و شبکه ایکس باکس ندارد. به همین دلیل، ما Ultimate را برای آنها طراحی کردیم.”

دو اتفاق مهم پس از راه اندازی Xbox Game Pass Ultimate اضافه شدن اشتراک بازی های «EA Play» و Bethesda به این سرویس بود.

افزودن EA Play به Game Pass

درست همزمان با عرضه Xbox Series X و S، مایکروسافت نیز از آپدیت جدید Game Pass Ultimate خبر داد. کاربران از 20 نوامبر 2019 (10 نوامبر 2020) می توانند به خدمات Electronic Arts در طرح EA Play دسترسی داشته باشند.

EA Play که قبلا با نام های EA Access و Origin Access شناخته می شد، بسیار شبیه به Game Pass است. مشترکین این سرویس می توانند بازی های عرضه شده توسط الکترونیک آرتز را به صورت رایگان دانلود کرده و برای خرید DLC و محتوای اضافی از تخفیف های ویژه استفاده کنند.

با اضافه شدن این اشتراک به Ultimate، کاربران تمامی عناوین اصلی هوش مصنوعی مانند FIFA، Titanfall، Mass Effect و Battlefield را بدون پرداخت هزینه اضافی خواهند داشت.

اضافه شدن بازی های Bethesda به Game Pass Ultimate

پس از خرید شرکت بازی سازی Bethesda توسط مایکروسافت، خبر اضافه شدن برخی از محصولات این شرکت به Game Pass همه جا پیچید. در واکنش به این اتفاقات، مایکروسافت لیستی از 20 بازی بتسدا را که برای کاربران Ultimate رایگان بودند، اعلام کرد که شامل عناوین مهمی مانند Dishonored، Doom Eternal و Fallout بود.

مقایسه Game Pass Ultimate با Game Pass معمولی

Game Pass معمولی همان Game Pass for Console است که در سال 2017 معرفی شد اما Ultimate نسخه کامل تری از این سرویس است و امکانات بیشتری دارد. در اینجا ما هر دو اشتراک را از نظر ویژگی ها، قیمت و لیست بازی ها مقایسه می کنیم.

مقایسه ویژگی ها

مهم ترین ویژگی هر دو محصول دانلود رایگان بازی است. هیچ تفاوتی بین گیم پس معمولی و نهایی از این نظر وجود ندارد. اما اشتراک های معمولی Live Gold ندارند. این بدان معناست که کسانی که Game Pass معمولی می خرند باید حدود 9.9 دلار در ماه برای خرید Live Gold برای بازی های آنلاین هزینه کنند.

از طرف دیگر، کاربران Ultimate می توانند حساب خود را هم در کنسول ایکس باکس و هم در رایانه شخصی و موبایل فعال کنند. در همین حال، Game Pass معمولی فقط در Xbox قابل استفاده است.

علاوه بر این، EA Play فقط برای اشتراک های Ultimate فعال می شود و کاربران عادی به آرشیو Electronic Arts دسترسی ندارند.

Gamepost Ultimate 5 دلار گرانتر از اشتراک های معمولی است. اما فراموش نکنید که شامل Live Gold و EA Play می شود. یعنی از نظر قیمت خیلی مقرون به صرفه تره.

البته اگر اهل بازی های آنلاین نیستید، می توانید با خرید گیم پس معمولی ۵ دلار پس انداز کنید – که در ایران مبلغ قابل توجهی است. اما اگر هدف شما از خرید این اشتراک ها تجربه چند نفره است، خرید Ultimate گزینه بسیار بهتری است. زیرا در غیر این صورت باید 9.9 دلار (حدود 380 هزار تومان) برای LiveGold هزینه کنید.

در ایران با توجه به فروش Game Pass به قیمت 1 دلار می توانید این سرویس را با هزینه بسیار کمتری دریافت کنید. بنابراین ارقام ذکر شده برای مقایسه در ایران مناسب نیستند.

Game Pass مایکروسافت بهتر است یا PS PLUS سونی؟

مقایسه Game Pass با PS Plus صحیح نیست زیرا این دو سرویس متفاوت هستند. پلاس برای بازی های آنلاین استفاده می شود و ماهیانه یک تا دو بازی رایگان به کاربران خود ارائه می دهد. اما Game Pass برای دانلود بازی های رایگان است و شما را وارد یک کتابخانه بازی با بیش از 100 عنوان می کند.

بهترین راه برای مقایسه اشتراک مایکروسافت و سونی، مقایسه Game Pass با PS Now است. PlayStation Now یک اشتراک ماهانه است که به گیمرهای سونی امکان دانلود رایگان بیش از 800 بازی را می دهد.

اگرچه PSNO از نظر تعداد بازی جلوتر به نظر می رسد، اما اکثر عناوین آرشیو آن قدیمی هستند. یعنی سونی در این بخش کمیت را بر کیفیت ترجیح داده است. در حالی که Gamepass پر از بازی های جدید است و عناوین انحصاری را در روز راه اندازی به آرشیو خود اضافه می کند (کاری که سونی انجام نمی دهد).

از طرفی PS Now هیچ ویژگی اضافه ای ندارد و پس از خرید همچنان برای بازی آنلاین نیاز به خرید PS Plus دارید. اما گیمرهای ایکس باکس پس از خرید Ultimate نیازی به Live Gold ندارند و علاوه بر این، EA Play را به صورت رایگان دریافت می کنند.

به همین دلیل، در کل بازی بعد از PS Plus و PS Now بهتر است.

توجه: پس از معرفی پلاس جدید، PS Now با اشتراک های جدید Premium و Extra ترکیب شد.

روش های خرید گیم پاس معمولی و آلتیمیت در ایران

در ایران سه راه برای خرید اکانت گیم پس دارید: خرید گیفت کارت، خرید یک دلاری و خرید مستقیم.

روش اول: کارت هدیه

دو نوع گیفت کارت در بازار وجود دارد. اگر کارت هدیه ویژه Game Pass خریداری کرده باشید، یک کد 25 رقمی دریافت خواهید کرد. پس از وارد کردن این کد در قسمت Use a Code فروشگاه، اشتراک شما فعال می شود.

اما اگر هدایای دلاری خریداری کرده اید، ابتدا باید موجودی مایکروسافت خود را شارژ کنید و سپس اشتراک مورد نظر خود را خریداری کنید. در واقع شما مانند روش قبلی کد Redeem را وارد حساب خود می کنید و سپس با پولی که وارد حساب شما می شود بازی را پس می گیرید.

روش دوم: پاس بازی 1 دلاری

در ایران راه دیگری برای خرید گیم پاس معمولی و نهایی وجود دارد که به «یک دلار» معروف است. برخی از فروشندگان با استفاده از پیشنهادات و تخفیف های مایکروسافت، اشتراک ها را با قیمت بسیار کمتری ارائه می کنند و در اختیار کاربران قرار می دهند.

قیمت این اکانت ها بسیار کمتر از حساب های کارت هدیه است. اما کاملا قانونی هستند و هیچ مشکلی برای کنسول یا کامپیوتر شما ایجاد نمی کنند.

از نظر امکانات هیچ تفاوتی با بازی های گیفت کارتی ندارند و همه امکاناتشان یکی است. تنها تفاوت مهم در نحوه وارد کردن آنها در کنسول است.

روش سوم: خرید مستقیم

اگر از جمله گیمرهایی هستید که به کارت های اعتباری یا حساب های دلاری دسترسی دارید، می توانید به طور مستقیم Game Pass را خریداری کنید. یعنی وارد فروشگاه می شوید و پس از انتخاب نوع اشتراک خود با وارد کردن شماره کارت و رمز عبور خرید خود را تکمیل می کنید.

نکاتی که باید در مورد نرم افزار Game Pass بدانید

ایکس باکس گیمز دو نرم افزار ویژه برای اندروید و ویندوز 10 دارد که برای معرفی کوتاه و نکاتی که باید در مورد آنها بدانید به ادامه مطلب بروید.

Xbox Game Pass اندروید

نرم افزار Game Pass اندروید را می توانید از گوگل پلی دانلود کنید. این اپلیکیشن دارای سه ویژگی اصلی است: مدیریت دانلود بازی، پخش آنلاین بازی ها و مشاهده نمرات و تروفی ها.

با دانلود منیجر، این شانس را دارید که بازی ها را از موبایل خود به کنسول یا رایانه شخصی خود دانلود کنید. بازی های استریم نیز به شما این امکان را می دهد که عناوین مهم ایکس باکس را از طریق اینترنت روی تلفن همراه خود تجربه کنید. (البته برای این کار نیاز به اینترنت پرسرعت با حداقل سرعت دانلود 5 مگابایت بر ثانیه است).

برنامه ایکس باکس برای ویندوز 10

می توانید نرم افزار ایکس باکس را برای ویندوز 10 به صورت رایگان دانلود کنید. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می توانند بازی های Game Pass را روی کامپیوتر خود نصب کنند، با دیگر گیمرها چت کنند و از آخرین اخبار Game Pass مطلع شوند.

تفاوت Game Pass و Xbox All Access چیست؟

برخی از فروشندگان داخلی به اشتباه Game Pass Ultimate را به عنوان All Access معرفی می کنند. اما این دو سرویس هیچ ربطی به هم ندارند. Xbox All Access به گیمرها این امکان را می دهد که با اشتراک 24 ماهه Ultimate یک کنسول Xbox Series X یا Series S خریداری کنند.

در این طرح، گیمرها ماهانه 24 دلار به مایکروسافت پرداخت می کنند و یک کنسول نسل نهم و یک حساب کاربری Ultimate بدون هیچ پیش پرداختی دریافت می کنند. این سرویس هیچ ربطی به Game Pass ندارد و این دو موضوع کاملاً متفاوت هستند.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *