19 مارس, 2024

خدمات پرستاری از سالمند در منزل

خدمات پرستاری از سالمند در منزل  : سالمندان گروه های خاصی از جامعه هستند که به علت شرایط خاص خود، توانایی انجام بسیاری از کارهای خود را ندارد. پرستاری از سالمند مجموعه ای از امور می باشد که یا جزو چارچوب وظایف پرستار هستند یا اینکه پرستار از سوی خانواده ی سالمند، ملزم به انجام آنها شده است.

طی سال‌های اخیر استفاده از خدمات پرستاری و مراقبت در منزل مانند پرستاری از  بیمار و پرستاری از سالمند برای بسیاری از خانواده‌ها به یک گزینه مقرون‌به‌صرفه، امن و مناسب تبدیل شده است که از طریق آن می‌توانند حمایت‌های لازم را برای عزیزان خود در منزل فراهم کنند.

یکی از مواردی که از اهمیت بالای پرستاری از سالمند در منزل خبر می­دهد، این است که سالمندان در محیط خانه­ ی خود احساس امنیت بیشتری می­کنند. دیگر اهمیت حضور سالمندان در منزل، آسیب­پذیری این افراد در برابر بیماری­ها می­باشد. پرستار سالمند باید تا حد ممکن از حضور فرد سالمند در اماکن پر رفت و آمد و غیر ضروری برای سالمند، جلوگیری نماید. سالمندان یکی از افراد پر خطر در بیماری کرونا هستند و ابتلای آن­ها به این بیماری ممکن است شرایط خطرناکی را برای سالمند به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر حضور سالمند در منزل و استفاده از خدمات پرستاری از سالمند در محل زندگی سالمند، موجب افزایش روحیه­ ی سالمند و بهبود سلامت روان او می­شود. این موضوع در شادابی سالمند و تغییر بهینه­ی سبک زندگی او بسیار موثر خواهد بود. حفظ استقلال فردی سالمند، حضور سالمند در کنار خانواده، حفظ و ادامه­ ی روابط اجتماعی سالمند، تمرکز بیشتر بر امور درمانی و مراقبتی سالمند و مقرون به صرفه بودن استفاده از خدمات پرستاری از سالمند در منزل، از دیگر مزایای استفاده از این خدمات می­باشند که تاثیر بسیار زیادی بر سلامت روانی سالمند و بهبود سبک زندگی او دارد.

 

پرستاری از سالمند امری تخصصی می­باشد که افراد عادی از انجام آن ناتوانند. به خصوص در امور و مسائل روانی که نیازمند آموزش هستند. پرستار سالمند، دوره ­های تخصصی آموزشی را گذرانده است. لذا بسیار بهتر و کامل­تر از یک فرد عادی نیازهای جسمی و روانی فرد سالمند را برطرف خواهد ساخت.

پرستاری از سالمند در منزل تک زنگ سلامت :

پرستاری از سالمند در منزل تک زنگ سلامت :

دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد خدمات مراقبتی در منزل دارای مزیت‌های بسیاری برای خانواده، کودک، سالمند و بیمار به شمار می‌روند. برخی از این دلایل عبارتند از  :

کمک به انجام فعالیت‌های روزانه سالمند یا بیمار

خدمات مراقبتی در منزل به افراد در تمام گروه‌های سنی که به دلایلی مانند کهولت سن و یا بیماری و شرایط خاص دارای محدودیت حرکتی هستند این امکان را می‌دهند تا بتوانند امور شخصی خود را با کمک مراقبین انجام دهند. این فعالیت‌ها می‌تواند حمام کردن ، نظافت شخصی، یادآوری مصرف داروها و … باشد.

فراهم بودن خدمات تخصصی پرستاری :

خدمات تخصصی را می‌توان توسط پرستاران حرفه‌ای در منزل به بیماران ارائه داد. خدمات پرستاری در منزل به خانواده این اطمینان را می‌دهد که مجموعه متنوعی از خدمات پرستاری به همراه تجهیزات مورد نیاز بیمار به او ارائه می‌شود.

 

توجه به تغذیه و رژیم غذایی

در زمان مراقبت از افراد در منزل باید متناسب با شرایط بیمار یا سالمند و در صورتی که مراقبت از کودک صورت می­‌پذیرد، متناسب با سن کودک تغذیه مناسب انجام شود. افرادی که دارای بیماری‌های مزمن هستند، افرادی که دوران پس از جراحی را می‌گذرانند و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و سالمندان از نظر تغذیه در معرض خطر هستند. از طرفی استراحت و عدم تحرک در دوره نقاهت منجر به از دست رفتن توده بدنی خواهد شد. از این رو ارائه مشاوره تغذیه‌ای و آماده کردن وعده‌های غذایی مناسب برای مراقبت بهتر از بیماران بسیار ضروری است. مراقبین و پرستاران در منزل با توجه به این نکات می توانند از سوء تغذیه در این افراد جلوگیری کنند.

برنامه ریزی و مدیریت دارویی و پیگری درمان :

مدیریت دارویی در افرادی که تعداد زیادی دارو را باید در طول روز مصرف کنند بسیار گیج کننده خواهد بود. به ویژه در افرادی که دچار اختلالاتی همچون کاهش هوشیاری و یا آلزایمر هستند این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. پرستار سالمند با تجربه با استفاده از علم و آموزش‌هایی که در این زمینه کسب کرده است می‌تواند با تنظیم زمان مصرف داروها از به وجود آمدن شرایط خطرناک برای بیمار جلوگیری کند و مانع از تداخل دارویی شود.

یک پرستار خوب و کاربلد با چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اولین و مهمترین ویژگی یک پرستار خوب داشته صبر و حوصله می باشد.

سالمندان به علل گوناگون مانند خانه نشین شدن، از دست دادن عزیزان، بیماری و… پرخاشگر می شوند. پرستاران باید صبور بوده و همیشه سعی کنند آرامش شان را حفظ نمایند. بسیاری از سالمندان در برابر خوردن غذا و دارو از خود مقاوت نشان می دهد و یا با اطرافیان خود لجاجت می کند. مراقبت کردن از این افراد انرژی زیادی می خواهد. اگر پرستار در برابر این واکنش های سالمند صبور نباشد و پاسخ به درخواست های سالمند ندهد، نمی تواند یک مراقب خوب برای سالمند باشد.

اصول اخلاقی را باید رعایت کند

پرستار سالمند باید اصول اخلاقی را مطابق استانداردهای جهانی رعایت کند . پرستار سالمند باید به عزت نفس سالمند توجه کند تا خدشه ای به شان سالمند وارد نشود. پرستار نباید با سالمند مانند کودک رفتار نماید و نباید به دلیل اختلالات جسمی و ذهنی به او امر و نهی کند. باید در انجام کارها او را در روند امور قرار داده و از او اجازه بگیرد.

امنیت را برای سالمند برقرار کند. و از سالمند حمایت کند.

پرستار سالمند باید امنیت را برقرار کند و با شناسایی عوامل تهدیدی اطراف سالمند آنها را برطرف نموده و در صورت لزوم تغییراتی در خانه ایجاد کند.

در برخی از خاواده ها سالمند آزاری صورت می گیرد . وظیفه پرستار این است در صورت مشاهده سالمند آزاری تیم درمانی را مطلع نماید و از آنها کمک بخواهد.

پرستاری از سالمند در منزل

پرستاری از سالمند در منزل

هزینه پرستاری در منزل :

هزینه خدمات پرستاری از سالمند در منزل، بر اساس کارهایی که پرستار انجام می دهد و زمانی که برای انجام کارها صرف می کند، محاسبه می شود. برخی از خانواده ها به این دلیل که خود در برخی از ساعات شبانه روز قادر به پرستاری از سالمند می باشند، به صورت ساعتی از خدمات پرستار بهره می برند. این در حالیست که بسیاری از خانواده  های دیگر به دلیل مشغله ی بالا و نداشتن زمان کافی برای در کنار سالمند بودن، خدمات پرستاری را به صورت شبانه روزی درخواست می دهند. بدون شک هزینه خدمات پرستاری از سالمند دسته های ذکر شده با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

پرستاری از سالمند در منزل تک زنگ سلامت :

مراقبت و رسیدگی به فرد سالمند نیاز به صبر، حوصله، عشق و مهارت بسیاری دارد. علاوه بر این موارد، داشتن تخصص، علم و دانش کافی به شرایط ویژه سالمندان و همچنین تجربه لازم در امور پرستاری از دیگر ویژگی های مهم پرستار سالمند به شمار می رود.

تک زنگ سلامت  با دقت و سختگیری بسیاری پرستارها را انتخاب می کند  و به طور مداوم آنان را مورد ارزیابی قرار می دهد. خدمات این مرکز شامل پرستاری از سالمند در منزل،پرستاری از بیمار در منزل ،همراه بیمار در بیمارستان و پرستاری از کودک می باشد

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *