1 اكتبر, 2022
دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن

دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن

دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن : رانندگی 🚙 با آمپر سوختی که به درستی کار نمی کند میتواند ریسک بزرگی باشد و به دلیل نمایش اشتباه آمپر بنزین این احتمال وجود دارد که در جاده گیر کنید. در مطلب امروز فایل دی  ما رایج ترین علت کار نکردن آمپر بنزین را بررسی خواهیم کرد. با آموزش حل مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین امروز همراه ما باشید.

علت درست نشان ندادن آمپر بنزین

What’s Wrong with My Fuel Gauge? Diagnosing a Bad Fuel Sending Unit

هنگام رانندگی متوجه می شوید که با مشکل کار نکردن و درست نشان دادن آمپر مواجه هستید. با وجود چنین مشکلی شما نمی توانید حدس بزنید که چه موقع باید باک بنزین خودروی خود را پر کنید.

این احتمال وجود دارد که در هنگام سفر در جاده بمانید. برای رفع این مشکل شما باید علت کار نکردن آمپر بنزین را درک کنید. رایج ترین علت درست نشان ندادن آمپر بنزین به خرابی واحد ارسال سطح سوخت بر می گردد. همچنین می تواند این مشکل به کابل کشی نامناسب و حتی سوختن فیوز برگردد. در ادامه این موارد را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خرابی سنسور تعیین سطح بنزین رایج ترین علت کار نکردن آمپر بنزین

واحد ارسال یا سنسور تعیین سطح بنزین چیزی است که دائما سطح بنزین را کنترل می کند.

این واحد از ۳ جزء تشکیل شده است:

  • یک شناور
  • یک میله یا بازوی فلزی
  • یک مقاومت متغییر

این سه جزء با هم کار می کنند تا سطح بنزین ماشین را اندازه گیری کنند و اطلاعاتی را به درجه باک بنزین منتقل کنند.

  • شناور: از یک کامپوزیت یا فوم ساخته شده است و روی بنزین بک شناور است.
  • میله یا بازوی فلزی: شناور توسط یک میله فلزی نازک به کنتاکتی در داخل مقاومت متغییر متصل می شود.
  • مقاومت متغییر: مقاومت بخشی الکتریکی است که در برابر جریان الکتریسیته مقاومت می کند.

به دلیل استفاده مداوم از آن مستعد خرابی است. اگر کنتاکت ها فرسوده شوند، مدارها می توانند باز بمانند. که به نوبه خود، باعث ایجاد مشکل در درست نشان ندادن آمپر بنزین می شود.

اما علت کار نکردن سنسور تعیین سطح بنزین چیست؟

وقتی باک پر است اما درجه باک چیزی نشان نمی دهد: این مشکل ممکن است به خاطر جدا شدن شناور از بازو باشد که باعث می شود بقیه اجزای واحد فرستنده به طور کامل از کار بیافتد. در برخی موارد یک مقاومت معیوب هم می تواند با محدود کردن سیگنال به طور کامل، باعث خالی نشان دادن باک شود. سیم های خورده شده هم می تواند باعث خرابی آمپر بنزین دیجیتال شود.

درجه باک روی پر گیر کرده است: این مشکل به دلیل خراب بودن مقاومت رخ می دهد. وقتی یک وسیله نقلیه به طور منظم از بنزین استفاده می کند، واحد فرستنده سوخت دائما در حال حرکت است که باعث حرکت ثابت ویپر در مقاومت متغییر می شود. با گذشت زمان فرسودگی رخ می دهد و یک مدار باز ایجاد شود. مشکل دیگر ممکن است به خرابی کابل ها باشد.

درجه باک بین خالی و پر نوسان دارد: ممکن است به دلیل خرابی مکانیکی باشد. بازوی شناور واحد فرستنده ممکن است به سطح خاصی چسبیده باشد. هنگامی که بازوی شناور به جای خود باز می گردد مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین حل می شود. در مواردی که به طور مکرر این مشکل رخ می دهد شکستگی مکانیکی رخ می دهد و باید تعویض صورت بگیرد.

دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن

دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن

علت کار نکردن آمپر بنزین چیست؟ خرابی مدار

یکی دیگر از دلایل خرابی آمپر بنزین می تواند مربوط به درجه باک بنزین باشد  که خراب شده است و نیاز به کابل کشی و ایجاد مدار کارآمد دارد. اگر ایرادی در سیستم وجود داشته باشد، ممکن است ولتاژ کافی برای خواندن صحیح درجه باک بنزین وجود نداشته باشد. در برخی موارد مشکل به خاطر قطع شدن اتصال زمین ایجاد می شود.

با این حال هر گونه شل شدن یا خوردگی می تواند منجر به مشکلاتی مانند درست نشان ندادن آمپر بنزین شود.

درست نشان ندادن آمپر بنزین به خاطر شکستن فیوز

همراه با اتصالات الکتریکی، ماشین شما از فیوز هم استفاده می کند. می توانید فیوز را در جعبه ای که در زیر فرمان یا سمت راننده پیدا کنید. در برخی خودروها جعبه فیوز زیر کاپوت قرار دارد. بررسی فیوز ساده است و تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد. شما می توانید نقشه فیوزها را در دفترچه راهنمای خودروی خود پیدا کنید تا مشخص کنید از کدام درجه باک بنزین استفاده می کند.

با وجود اینکه بسیاری از خودروهای جدید فیوز جداگانه ای ندارند، ارزش این را دارد تا بررسی های لازم را انجام دهید.

علت کار نکردن آمپر بنزین چیست؟ شکستن درجه باک بنزین

گرچه این نوع خرابی چندان رخ نمی دهد، اما می تواند یکی از علل کار نکردن آمپر بنزین باشد. یک مدار داخلی در داخل درجه باک بنزین وجود دارد که ممکن است از کار بیافتد. اگر این اتفاق بیافتد، درجه می تواند هر سطحی را نشان دهد. اگر درجه را بین نقطه نیمه و پر یا خالی می بینید ممکن است در اینجا مدار خرابی داشته باشید. در غیر این صورت، اگر درجه در حالت پر یا خالی گیر کرده باشد، باید درجه باک بنزین را تعویض کنید.

خرابی نود (یونیت) پشت آمپر و درست نشان ندادن آمپر بنزین

در خودروهایی مانند سمند و رانا، نود (یونیت) پشت آمپر وجود دارد که یک قطعه یکپارچه از تجهیزات است که به جای استفاده از مدارهای متعدد به کار برده می شود. در این دسته اگر نود (یونیت) پشت آمپر از کار بیافتد مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین رخ می دهد. متاسفانه برای رفع این مشکل باید هزینه بالایی پرداخت کنید.

درجه باک بنزین چگونه کار می کند؟

درجه باک بنزین شامل سه قسمت حیاتی است که به طور یکپارچه با هم کار می کنند. درجه باک بنزینی که می بینید برای اطلاعات به مدار و فرستنده متکی است. اگر هر یک از این قسمت ها خراب شوند، درجه باک اشتباه نشان داده می شود.

سنسور ارسال سطح بنزین جزئی از ماژول پمپ سوخت است. اکثر سیستم ها برای خواندن سطح بنزین به یک واحد فرستنده متکی هستند که حاوی یک شناور است. این مدار برای اتصال باتری با درجه باک بنزین و واحد فرستنده استفاده می شود. اما اتصال زمین هم وجود دارد. اکثر آنها به سیستم های الکتریکی خودرو متصل می شوند، در حالی که مدل های قدیمی به قاب یا بدنه متکی بودند.

آنچه در نود (یونیت) پشت آمپر مشاهده می کنید فقط درجه باک بنزین است. اطلاعاتی که برای آن ارسال شده است را نشان می دهد و به شما می گوید که چقدر بنزین در باک باقی مانده است. توجه داشته باشید که کولر بر مصرف بنزین ماشین هم تاثیر می گذارد.

تست درجه باک بنزین برای پیدا کردن مشکل در نمایش آمپر بنزین

برای پیدا کردن مشکل در نمایش آمپر بنزین باید از دفترچه راهنمای خود کمک بگیرید تا متوجه شوید که آیا نود (یونیت) پشت آمپر دارای ابزار خودآزمایی است یا خیر. در حالی که از دهه ۱۹۹۰ هر وسیله نقلیه ای به گونه ای از روشی برای این خودآزمایی استفاده می کند، ممکن است بر اساس مدل ماشین شما این ابزار را در اختیار نداشته باشید.

در برخی موارد ممکن است لازم باشد چندین بار هنگام فشار دادن دکمه، چراغ های جلو را روشن و خاموش کنید. در طول این خودآزمایی باید ببینید که درجه باک بنزین به قسمت های مختلف می رود. اگر اینطور نباشد، درجه باک بنزین یا نود (یونیت) پشت آمپر شما مشکل دارد.

دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن

دلایل خرابی آمپر بنزین و نحوه تعمیر آن

تعویض فیوز برای حل مشکل آمپر بنزین

خیلی ساده فیوز ماشین خود را بررسی کنید. در برخی موارد ممکن است متوجه شوید که فیوز سوخته است. آن را عوض کنید و دوباره درجه باک بنزین را تست کنید. با این حال ممکن است مشکل از کار افتادن فیوز ماشین مشکل سیستم الکتریکی بزرگتری را نشان دهد.

حل مشکل کار نکردن آمپر بنزین با بررسی سیم کشی

در حالی که بررسی تمام کابل ها دشوار نیست، اما کمی زمان می برد. اگر می خواهید از باک شروع کنید و دسته کابل را بررسی کنید. همچنین باید به اتصال زمین هم توجه کنید که ممکن است در اثر باران، برف و نمک دچار خوردگی شود.

در صورت مشاهده هر گونه خوردگی، اتصال را جدا کرده و آن را تمیز کنید. مطمئن شوید که آن را دوباره به محل مناسب وصل کرده اید. اگر کابل پاره شده ای پیدا کردید باید آن را عوض کنید. وجود مدار باز یا اتصال کوتاه را هم بررسی کنید.

سیم اتصال زمین را روی واحد فرستنده که به مخزن سوخت خودروی شما متصل است، تست کنید. برای انجام این کار، کابل جامپر منفی را به بدنه خودرو و کابل مثبت را به پایانه اتصال به زمین واحد فرستنده متصل کنید. اگر درجه باک بنزین هنگام اتصال کابل های جامپر کار می کند، سیم اتصال به زمین در واحد فرستنده باید تعویض شود.

علت خنک نکردن کولر ماشین پراید

رای حل مشکل درست نشان ندادن آمپر بنزین از سنسور فرستنده دیگری استفاده کنید

اگر همه کابل کشی ها خوب به نظر می رسند و مشکلی با فیوز ندارید، باید سنسور فرستنده را بررسی کنید. در برخی موارد این واحد فقط شناوری است که شکسته است.

برای تست واحد فرستنده، مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید. یک پروب را روی ترمینال فرستنده و دیگری را به زمین وصل کنید. همانطور که شناور را حرکت می دهید، مقاومت باید در مولتی متر شما تغییر کند. در صورت عدم تغییر، واحد فرستنده شما خراب شده است و باید گزینه دیگری را جایگزین کنید. بعد از تعویض دوباره بررسی کنید که مشکل کار نکردن و درست نشان ندادن آمپر بنزین حل شده است یا نه.

برای حل خطای آمپر بنزین درجه باک را بررسی کنید

اگر ماشین قدیمی دارید، درجه باک بنزین باید دو ترمینال داشته باشد. یکی برای دریافت برق استفاده می شود و دیگری کابلی است که از واحد فرستنده می آید. باید این ترمینال ها را تست کنید. همچنین می توانید با بررسی مقاومت درجه باک را تست کنید. ممکن است لازم باشد کل نود پشت آمپر را جدا کنید تا به درجه باک برسید. به همین دلیل بهتر است باتدا کابل کشی و واحد فرستنده را به دقت بررسی کنید.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.