19 مارس, 2024
نمایش مشق های ناصرالدین شاه در حوضخانه کاخ گلستان

نمایش مشق های ناصرالدین شاه در حوضخانه کاخ گلستان

در عصر حاضر هر کدام از کاخ های باقی مانده از دوران سلطنت پادشاهان در ایران، تبدیل به موزه ای شده تا زمان حال را با گذشته پر فراز و نشیب این کشور پیوند دهد. از کاخ سعد آباد گرفته تا کاخ گلستان، هر کدام بخشی از تاریخ سرزمین ما را در خود حمل می کنند. به تازگی نمایشگاهی از طراحی های هنری ناصرالدین شاه در حوضخانه کاخ گلستان بر پا شده تا علاقه مندان را بیشتر با این پادشاه مشهور دوره قاجار آشنا کند. در ادامه به برسی بیشتر این نمایشگاه می پردازیم.

نمایش مشق های ناصرالدین شاه در حوضخانه کاخ گلستان

آشنایی با سبک نقاشی های ناصرالدین شاه

در مصاحبه ای که مدیر میراث جهانی کاخ گلستان داشته، درباره سبک نقاشی ناصرالدین شاه عنوان کرده است که پایه های نقاشی ناصرالدین شاه با تقلید از استادش، میرزا حسن خان صنیع الملک غفاری، بر طبق طبیعت گرایی بوده و بر به تصویر کشیدن جزء به جزء منظره اصرار داشته است. نگاهش به نقاشی تحت تاثیر فرهنگ غرب بوده و سعی بسیار نموده تا با الگو قرار دادن استادش، نقاشی ها را با سبک نقاشی ایرانی و نگارگری پیوند زند.

نمایش مشق های ناصرالدین شاه در حوضخانه کاخ گلستان

میرزا حسن خان صنیع الملک غفاری که بود؟

میرزا حسن خان صنیع الملک در سال 1229 هجری قمری در شهر کاشان دیده به جهان گشود. وی از شاگردان مهر علی بود و پس فراگیری اصول پایه نقاشی از وی، جهت آشنایی با سبک نقاشی اروپایی به ایتالیا فرستاده شد. میرزا حسن خان اولین هنرمند آموزش دیده در اروپا می باشد.

از آثار وی می توان به نقاشی مراسم سلام نوروزی ناصرالدین‌شاه، تصویرسازی کتاب هزار و یک شب، اثر اصرالدین شاه بر تخت با پسران و وزرایش و با حضور درباریانِ بسیار و فرستادگان خارجی، چهرهٔ میرزا آقاخان نوری، ناصرالدین‌شاه نشسته بر صندلی، مجلس بزم و میزبانان مخمور، علامت فرمان همایون و چهره محمد شاه اشاره کرد.

جزئیات بیشتر درباره نمایشگاه نقاشی های ناصرالدین شاه

نمایشگاه مجازی « مشق ناصر» در تاریخ 24 شهریور ماه افتتاح شد و شامل 13 اثر انتخابی از نقاشی های ناصرالدین شاه می باشد که که معرض دید عموم قرار گرفته است. اکثر آثار این نمایشگاه با قلم آهن و مرکب سیاه کشیده شده و موضوعات نقاشی درباریان، زنان اندرونی، شکار و طبیعت بوده اند.

ناصرالدین شاه بر طبق مناسبت و حال درونی شعر هایی را پایین نقاشی ها نوشته است. این نمایشگاه تا 24 شهریور ماه دایر بوده و در صفحه رسمی اینستاگرام کاخ گلستان به آدرس golestanpalace@ قرار دارد

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *