28 مارس, 2024

صرفه‌جویی در دیتاسنتر‌های گوگل با هوش‌مصنوعی

صرفه‌جویی در دیتاسنتر‌های گوگل با هوش‌مصنوعی

گوگل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های نوین، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در زمینه توسعه هوش مصنوعی و گسترش استفاده از آن در محصولات و ابزارهای مختلف داشته است، به‌گونه‌ای که برای بسیاری از کاربران، فناوری هوش مصنوعی با نام گوگل عجین و درهم آمیخته شده است.

شرکت گوگل در راستای گسترش فعالیت‌های خود، حالا اعلام کرده است که از هوش مصنوعی به منظور خنک‌سازی و پایین آوردن دمای پایگاه داده‌های خود (دیتا سنتر) استفاده کرده است تا به سایر شرکت‌های فعال در این حوزه نشان دهد که فناوری‌های نوین چه کاربردهای زیادی دارند.

دن فوینفینگر – یکی از مسوولان دیتاسنترهای گوگل – می‌گوید: ما به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از توسعه سیستم خودکار و اتوماتیکی که مبتنی بر هوش مصنوعی است، استفاده کردیم تا بتوانیم به بهینه‌سازی مراکز داده خود کمک به‌سزایی کنیم.

طبق آنچه که وی عنوان کرده است، هوش مصنوعی گوگل هر پنج دقیقه اطلاعاتی نظیر دما، قدرت برق و مصرف انرژی را توسط حسگرهای فراوانی که برروی آن تعبیه شده است، دریافت می‌کند و شبکه عصبی آن را تغذیه می‌کند.

گوگل قبلا نیز اعلام کرده بود که می‌خواهد در مسیر رسیدن به نتایج موردنظر خود از هوش مصنوعی استفاده کند و به نظر می‌رسد که به درستی در حال برنامه‌ریزی و پیشروی است.

چراکه تاکنون در بازه ۹ ماهه بکارگیری هوش مصنوعی برای خنک‌سازی دیتاسنترهای گوگل، کارایی عملکرد آن از ۱۲ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. پیش‌تر نیز جو کارا – رئیس بخش دیتاسنتر گوگل – در مصاحبه‌ای گفته بود هوش مصنوعی در زمینه مصرف انرژی خدمت بزرگی خواهد کرد.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *