19 آوریل, 2024

بیوگرافی کتایون ریاحی

کتایون ریاحی در دهم دیماه سال ۱۳۴۰ در تهران به دنیا آمد. او کارش را با نویسندگی برای کودکان آغاز کرد و مدرک لیسانسش را در رشته ادبیات و مردم شناسی گرفت. کتایون قبل از اینکه بازیگر شود یک ازدواج ناموفق داشته‌ است و یک پسر هم از آن ازدواج دارد. اسم همسر اولش، فرشید رحیمیان و اسم پسرش پوریاست.

او اولین کار بازیگری اش را در ۲۴ سالگی و با نقش آفرینی در مجموعه “سایه همسایه” انجام می‌دهد. هرچند در آن سال‌ها بازی در سینما را هم تجربه می‌کند، اما این بازی‌ها نمی‌تواند محبوبیت چندانی برایش به همراه داشته باشد. همین باعث می‌شود که کتایون تصمیم بگیرد عروس اسدالله خان بشود و در سریال “پدر سالار” بازی کند. این سریال که در سال ۷۳ از تلویزیون پخش شد، مخاطبان زیادی بدست آورد و همین باعث شد تا کتایون به عنوان یک بازیگر خوش چهره در ذهن مردم نقش ببندد. بازی او در سریال “پس از باران” در نقش زن اول خان هم شاید هنوز در ذهن خیلی‌ها مانده باشد.

“شب دهم” هم یکی دیگر از کارهایی است که کتایون در آن بازی کرده‌ است. تم مذهبی این سریال به همراه ماجرای عاشقانه‌ای که در آن جریان داشت، توانست این کار را به یکی دیگر از پربیننده‌ترین آثار تلویزیونی ایران بدل کند.

و اما اوج کار این بازیگر خوب کشورمان به سریال “یوسف پیامبر” بر می‌گردد. کتایون در آن فیلم نقش زلیخا، همسر عزیز مصر را بازی می‌کرد. سکانس‌هایی از این فیلم مثل بریده شدن دست زنان مصری حین پوست کندن نارنج و لحظه فرار یوسف از وسوسه زلیخا جزء صحنه‌های ماندگار این سریال هستند.

این فیلم در سال ۸۷ از تلویزیون پخش شد و پس از آن بود که کتایون اعلام کرد که از حرفه بازیگری کناره گیری کرده‌ است. او علت این تصمیمش را فضای حاکم بر سینمای ایران عنوان کرد و اینکه گفت می‌خواهد شیرینی سریال یوسف در ذائقه‌اش بماند. شاید بشود گفت که او خواسته است تا در اوج خداحافظی کند.

به هرحال کتایون چند سال بعد از ازدواج اولش یک ازدواج دیگر هم انجام می‌دهد که آن هم ظاهرا به سرانجام خاصی نمی‌رسد. همسر دوم او، مسعود بهبهانی، سهامدار شرکت “اویل ورد (oil world)” در آمریکاست که بیشتر وقتش را خارج از ایران است و خبرهای تایید نشده از جدایی او از کتایون حکایت دارد.

او پس از چند سال با حضورش در برنامه خندوانه ظاهرا با تلویزیون آشتی کرد و در آن برنامه هم گفت که حاضر است حرفه‌اش را ادامه دهد.

کتایون ریاحی اما دستی در امور خیریه هم دارد و در سال ۹۱ خیریه “کمک” را برای حمایت از کودکان ناشنوای مادرزادی تاسیس کرده‌ است.

کتایون ریاحی تا امروز سه جایزه از جشن حافظ گرفته‌ است، چند بار به عنوان بازیگر برگزیده انتخاب شده و یک بار هم در سال ۸۱ از جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره، جایزه بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم سینمایی”شام آخر” دریافت کرده‌ است.

در سال ۹۲ انتشار چند عکس از زن بی حجابی که گفته می‌شد کتایون ریاحی است، در کنار ابی، فضای مجازی را به شدت ملتهب کرد. افرادی از جمله فرج الله سلحشور اظهارات تندی نسبت به این گونه رفتارها نشان دادند و البته سینما را هم زیر سوال بردند. اما بعد از مدتی مشخص شد که آن خانم کتایون ریاحی نبوده است و مهشید برومند یعنی همسر ابی است. کتایون هم در جریان این ماجرا به اظهار تاسف برای کسایی که این شایعه را راه انداخته بودند بسنده می‌کند.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *