19 آوریل, 2024

با پرجمعیت ترین شهرهای ایران آَشنا شوید

با پرجمعیت ترین شهرهای ایران آَشنا شوید

امروز در بخش گردشگری سایت فایل دی شما را با 5 شهر پرجمعیت ایران آشنا خواهیم نمود.

شماره یک لیست ما همین طور که همه شما حدس میزنید تهرانه

جمعیت: 8,693,706 نفر

کلانشهر تهران با جمعیت بالغ بر 8,693,706 نفر، در جایگاه اول این فهرست قرار می گیرد. پس از آنکه پایتخت ایران در سال ۱۱۶۴ به تهران انتقال یافت، جمعیت این منطقه به تدریج افزایش پیدا کرد. همین موضوع باعث شد تا تهران به یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین شهرهای کشورمان تبدیل شود. اما متاسفانه رشد بی رویه جمعیت در چند دهه اخیر، مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است. ناگفته نماند که تهران از نظر جمعیتی رتبه ۲۵ام را در بین شهرهای جهان دارد.

 

شماره دو پرجمعیت ترین شهر ایران متعلق هست به شهر مقدس مشهد

جمعیت: 3,001,184 نفر

کلانشهر مشهد از سرشماری سال ۱۳۵۵ به بعد، جایگاه دوم را در بین پرجمعیت ترین شهرهای ایران داشته است. این شهر در واقع قطب مذهبی ایران به شمار آمده و سالانه زائران بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سوی خود می کشاند. نرخ رشد جمعیت مشهد در سال های اخیر برابر با 1.9 درصد بوده و این یعنی شمار مهاجرانی که به این منطقه می آیند، هر سال در حال افزایش است. در سرشماری سال ۱۳۹۵ نیز معلوم شد که حدود ۸ درصد از خانوارهای ایرانی در این شهر سکونت دارند. مشهد همچنین جزو ۱۱۰ شهر پرجمعیت دنیا محسوب می شود.

 

شماره سه در بین شهرهای پرجمعیت ایران مربوط به شهر اصفهان می باشد

جمعیت: 1,961,260 نفر

اصفهان یکی دیگر از شهرهای موجود در این فهرست است که بیش از ۱۹۶۰ هزار نفر سکنه دارد. نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان 0.97 درصد اعلام شده و میزان تراکم جمعیت در هر کیلومتر برابر با ۲۴۷۱ نفر است. دوران شکوفایی این شهر تقریبا به ۳۹۰ سال پیش باز می گردد، هنگامی که شاه عباس صفوی پایتخت کشور را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. آثار برجسته و خیره کننده ای که از آن زمان در اصفهان به جای مانده، این شهرها به یکی از مهم ترین مراکز گردشگری ایران تبدیل کرده است.

 

شماره چهار از لیست ما تعلق میگیره به شهری که خیلی وقت نیست واسه  مرکز استان شده ، اونم شهری نیست جز کرج

جمعیت: 1,592,492 نفر

کرج یکی دیگر از پرجمعیت ترین شهرهای ایران است که بیش ۱۵۹۲ هزار نفر سکنه دارد. تراکم جمعیت در این منطقه نیز ۴۶۸۰ نفر بر کیلومتر مربع برآورد شده است. اما شاید جالب باشد بدانید که کرج، بالاترین نرخ رشد جمعیت را در بین سایر کلانشهرهای کشور دارد.

پس از معرفی کرج به عنوان مرکز استان البرز، این شهر مورد توجه افرادی قرار گرفت که تمایل داشتند علاوه بر زندگی در مجاورت پایتخت، از آب و هوای بهتر و هزینه های ارزان تر بهره ببرند. این موضوع همچنان یکی از دلایل عمده مهاجرت به این شهر محسوب می شود.

 

خب میرسیم به پنجمین شهر پرجمعیت ایران ،شهری که به پایتخت علم و ادب و فرهنگ می شناسیمش ،شهر شیراز

جمعیت: 1,565,572 نفر

شیراز پنجمین شهر پر جمعیت ایران بوده که علاوه بر آثار دیدنی و تاریخی بسیار، جمعیت بسیاری را نیز در خود گنجانده است. گفته می شود که بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵، حدود ۱۰۰ هزار به جمعیت این شهر اضافه شده است. اما از آنجا که درآمدزایی شیراز نسبت به سایر کلانشهرهای موجود در این فهرست کمتر است، انتظار می رود که رشد سریع جمعیت عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *