19 مارس, 2024

انواع پروفیل ها فولادی و کاربرد هرکدام

انواع پروفیل ها فولادی و کاربرد هرکدام

انواع پروفیل ها فولادی و کاربرد هرکدام

آهن به دلیل عدم استحکام و اکید شدن به تنهایی استفاده ایی ندارد به همین منظور با افزودن موادی همچون کربن، منگنز و فروآلیاژ ها خواص آن را افزایش می دهند.

فولاد خود نیز محصول همین ترکیبات است. پروفیل های فولادی به صورت تیرآهن، قوطی، سپری آهنی، نبشی و…. تولید و راونه بازار می شوند.

در ادام هقصد داریم به صورت مختصر تعدادی از پر مصرف ترین مقاطع فولادی را معرفی کنیم.

 

تیرآهن

این محصول فولادی برای همه آشنا است. چرا که بیش از نیمی از خانه ها و سازه ها دارای اسکلتی فلز اند، که در آن ها از تیرآهن استفاده شده و اصلی ترین مصالح و عضو تشکیل دهنده هر ساختمانی است.

 

نبشی

نبشی نوعی پروفیل است که برشگاه آن در شکل دو ضلعی است که به نسبت همدیگر عمود هستند. این محصول کاربرد زیادی در سازه های گوناگون دارد و جزو مهم ترین قطعه های موجود در ساختمان محسوب می شود. به همین خاطر قیمت نبشی در هزینه های نهایی بناها نقش زیادی دارد.

 

انواع نبشی ها

نبشی ها در دو نوع ساخته می شوند:

نوع پرسی: یکی از انواع این محصول است که از پایه یک ورق 6 متری است و در اثر خمیدن ورق از وسط عرض آن خم شده و به شکل اصلی خود در می آید.

نوع فابریک: یکی از أنواع این محصول است که به صورت پایه در کارخانه ساخته می شود.

مشخصات نبشی ها

دارای دو مشخصه رایج به صورت زیر هستند:

اندازه بال ها

ضخامت

 

فولاد سازه ای یک دسته فولادی است که برای ساخت مصالح ساختمانی در اشکال مختلف استفاده می شود. بسیاری از اشکال سازه ای فولادی به شکل یک تیر کشیده با مشخصات مقطع خاص ظاهر می شوند. اشکال سازه ای فولاد ، اندازه ، ترکیب شیمیایی ، خواص مکانیکی مانند مقاومت ، شیوه های ذخیره سازی و غیره ، در اکثر کشورهای صنعتی با استانداردها تنظیم می شود.

 

بیشتر شکل های فولادی سازه ای ، مانند تیرهای I ، دارای گشتاورهای دوم دوم هستند ، به این معنی که از نظر سطح مقطع بسیار سفت هستند و بنابراین می توانند بار زیادی را بدون افتادگی زیاد تحمل کنند.

https://www.tejarat-gram.ir/price/nabshnav/nabshi

 

بخش های زاویه دار

انواع پروفیل ها فولادی و کاربرد هرکدام

مقاطع فولادی زاویه دار می توانند مساوی یا نابرابر باشند. هر دو دارای زاویه راست هستند ، اما بخشهای نابرابر دارای اندازه های مختلف هستند و آنها را به شکل L تبدیل می کند. این نوع مقطع بسیار قوی تر است (تا 20) با نسبتهای بسیار قوی به وزن. بخش زاویه دار در ساخت و ساز مسکونی ، زیرساخت ، معدن و حمل و نقل استفاده می شود. آنها در طیف گسترده ای از طول و اندازه موجود هستند.

 

کانال های فلنج موازی

این تیرها به شکل U با گوشه هایی با زاویه راست هستند-کمی شبیه چوب اصلی. آنها در اندازه های مختلف وجود دارند ، با این حال ، دو طرف همیشه طول یکسانی دارند و موازی یکدیگر هستند. آنها همچنین نسبت استحکام به وزن بالایی را ارائه می دهند و کاربردهای مشابهی با مقاطع زاویه دار دارند.

 

تیرهای فلنج مخروطی

تیرهای فلنج مخروطی مقاطعی به شکل I هستند و همچنین در اندازه های بسیار متنوع موجود هستند. در ساخت و ساز اغلب از آنها برای مقاطع تیرآهن استفاده می شود. اگرچه نسبت مقاومت بسیار بالایی دارند ، اما معمولاً هنگام فشار در طول آنها توصیه نمی شود زیرا در برابر پیچش (پیچ خوردگی) مقاوم نیستند.

 

بخش های توخالی دایره ای

مقاطع توخالی دایره ای دارای مقطع لوله ای توخالی بوده و در برابر پیچش تیرهای فلنج مخروطی مقاومت بسیار بالاتری دارند. ضخامت دیوارها در سراسر کل دایره یکنواخت است که باعث می شود این تیرها برای استفاده در برنامه های بارگذاری چند محور عالی باشد.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *