28 مارس, 2024

واکسن زیکا درمانی برای تومورهای مغزی

فایل دی : محققان چینی و آمریکایی اعلام کردند که واکسن ویروس زیکا می‌تواند رشد تومورهای مغزی را مهار کند.

براساس گزارش «خبرگزاری شینهوا»، «گلیوبلاستوما» شایع‌ترین و بدخیم‌‌ترین نوع اولیه تومور مغزی است. درمان این بیماری با جراحی، اشعه و شیمی درمانی اثرات محدودی دارد و میانگین عمر این بیماران پس از ابتلا تقریبا 14 ماه است.

مطالعات گذشته نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی تومور گلیوبلاستوما نقش کلیدی در توسعه و عود این بیماری مغزی کشنده دارد.

در سال 2017 محققان آکادمی علوم پزشکی نظامی در چین و دانشگاه تگزاس کشف کردند که ویروس زیکا می‌تواند بر سلول‌های پیام‌آور عصبی و سلول‌های بنیادی عصبی اثر بگذارد و آنها را از بین ببرد. سپس آنها واکسن ویروس ضعیف‌شده زنده و اصلاح ژنتیکی زیکا را توسعه دادند.

از آنجایی که سلول‌های بنیادی تومور گلیوبلاستوما با سلول‌های بنیادی مغز دارای خواص مشابهی هستند، دانشمندان تصور کردند که ویروس زیکا می‌تواند بر سلول‌های بنیادی این تومور نیز تاثیر بگذارد و آنها را نابود کند.

بنابراین محققان واکسن زیکا را به موش‌های دارای تومور تزریق کردند. پس از تزریق هیچ گونه رفتار غیرطبیعی یا آسیب به مغز و دیگر اعضا ایجاد نشد و در نتیجه نشان داد که این واکسن ایمن است.

از طرفی آنها متوجه شدند که پس از تزریق اندازه تومورها به طور قابل توجهی کاهش یافته و سلول‌های بنیادی تومور در مغز موش‌ها از بین رفته‌اند. این در حالی است که به سلول‌های سالم موش‌ها هیچ آسیبی وارد نشده است.

محققان پس از تجزیه و تحلیل ژن‌ها، نحوه عملکرد ویروس زیکا را پیدا کردند که طبق آن عفونت ویروس زیکا یک پاسخ ضد ویروسی را ایجاد می‌کند و باعث التهابی می‌شود که آن التهاب سلول‌های بنیادی تومور را از بین می‌برد.

ویروس زیکا از طریق نیش پشه به انسان منتقل می‌شود.

این مطالعه جدید روش درمانی را برای تومورهای مغزی ارائه کرده و محققان قصد دارند تا این وااکسن را بر بیماران آزمایش کنند.

آینه‌ای که اندام شما را متناسب می‌کند

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *