28 مارس, 2024

قرص معجزه‌گر ضد چاقی در راه است

قرص معجزه‌گر ضد چاقی در راه است

 دانشمندان دانشگاه ییل(Yale) قرص معجزه‌گری را کشف کرده‌اند که احتمالا بالاخره می‌تواند موجب عدم افزایش وزن و ابتلا به چاقی شود. به طوری که یک نفر بتواند هر چیزی که می‌خواهد بخورد، اما هرگز وزن اضافه نکند.

دانشمندان با استفاده از قرص‌هایی که معمولا برای درمان بیماران مبتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه (بیماری چشم) استفاده می‌شود، دریافتند که حتی در صورت مصرف یک رژیم غذایی با چربی بالا، می‌توان از افزایش وزن جلوگیری کرد. البته این قرص فعلا تنها در موش‌ها جواب داده است.

دانشمندان دانشگاه ییل راهی برای تغییر پورتال‌ها یا مدخل‌ها در روده پیدا کرده‌اند که جذب چربی را در بدن انجام می‌دهد و آنها را مسدود می‌کند و توانایی عبور ذرات چربی را از بین می‌برد.

پژوهشگران دو ژن را در سلول‌های روده شناسایی کرده‌اند که هنگامی که خاموش می‌شوند، منجر به عدم عبور ذرات چربی از روده و در نهایت جذب آنها می‌شود.

پژوهشگران موش‌هایی که فاقد این ژن‌ها شده بودند را هشت هفته در معرض یک رژیم غذایی با چربی بالا قرار دادند و مشاهده کردند که وزنشان افزایش پیدا نمی‌کند. در حالی که دو موش طبیعی که آن ژن‌ها را داشتند، چاق شدند.

دارویی که مانع افزایش وزن می شود

در این مطالعه داروهای خاصی به موش‌ها داده شد که از تولید پروتئینی به نام رشد اندوتلیال عروقی فاکتور A یا VEFG-A که مسئول تحریک تولید عروق خونی است، جلوگیری می‌کند. مسدود کردن این پروتئین مانع از رسیدن چربی به عروق لنفاوی کوچک می‌شود، جایی که چربی از طریق منافذ به روده منتقل می‌شود.

“آنه ایشمان” یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: بسیاری از چربی‌ها به جای اینکه به بافت‌ها برسند، از طریق مدفوع دفع می‌شوند و موش‌ها وزن چندانی طی مصرف رژیم غذایی پرچرب خود اضافه نکردند.

این تحقیق موجب تأثیرات شگفت‌انگیزی در رژیم غذایی مردم می‌شود و مهمتر از همه اینکه احتمالا از افزایش وزن آنها جلوگیری خواهد کرد.

پروفسور “آلن مک‌کی” از دانشگاه لیدز که در این مطالعه مشارکتی نداشته است، می‌گوید: اگرچه پژوهشگران این را تایید نکرده‌اند، اما مفهوم آن این است که اگر این کار در انسان عملی شود، پس شما می‌توانید درست قبل از شروع غذا یک قرص مصرف کنید تا جلوی جذب چربی را بگیرد.

“ایشمان” می‌گوید: داروهایی مانند VEFG-A در حال حاضر برای درمان بیماران مبتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای سایر شرایط نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند. با این حال، مقادیر کمی از VEGF در گذشته با کاهش وزن در میان بیماران مبتلا به سرطان مرتبط بوده است.

“فنگ ژانگ” نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ما بر اساس نتایج اعتقاد داریم که چنین داروهایی باید برای تاثیر در جذب چربی و کاهش وزن آزمایش شوند و ممکن است برای درمان چاقی مفید باشند.

پروفسور “دونالد مک‌دونالد” استاد دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: هنوز خیلی زود است که هیجان‌زده شویم. بستن مسیر جذب چربی می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد که ممکن است برای انسان خطرناک باشند. به عنوان مثال می‌تواند از جذب مواد مغذی ضروری در بسته‌های چربی جلوگیری کند یا اثرات نامطلوبی بر سلول‌های ایمنی بگذارد.

با این حال، این مطالعه یک پنجره جدید را در مورد تنظیم وزن بدن به روی جهان علم باز کرده است و احتمالا به پژوهشگران در جهت چگونگی مبارزه با چاقی کمک می‌کند.

این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *