24 آوریل, 2024
خواص ماهی قباد

خواص ماهی قباد ،ماهی قباد دارای چه خواصی می باشد؟

خواص ماهی قباد ،ماهی قباد دارای چه خواصی می باشد؟

ماهی قباد از خانواده تن ماهیان می باشد و مانند ماهیان این خانواده دارای بدنی دوکی شکل است. از نظر ظاهری ماهی قباد و ماهی شیر بسیار شبیه به هم هستند
ماهی قباد عموما در آب های کم عمق از قبیل خلیج فارس شنا می کند. این ماهی در اقیانوس هند، اقیانوس آرام و آسیا نیز یافت می شود. بنابراین شما این ماهی را می توانید در کشورهایی مانند ایران، بحرین، امارات و کویت مشاهده کنید. می توان گفت این ماهی جزء ماهیان دریایی جنوب است، که در عمق ۱۵ الی ۲۰۰ متر زندگی می کنند. جالب است بدانید که عمق محدوده اصلی زیستگاه این ماهی ۲۰ تا ۹۰ متر می باشد.

صید و پخت ماهی قباد

ماهی قباد عموما از ماهیان کوچک تر از قبیل ساردین ماهیان و خرچنگ تغذیه می کند. این ماهی دارای گوشتی سفید و نرم می باشد. بنابراین با هر روشی می توانید این ماهی را پخت کنید. طرز پخت این ماهی می تواند به صورت های سرخ کردنی، کبابی و شکم پر باشد. ماهی قباد یک ماهی کم کالری محسوب می شود.

همچنین این ماهی از ارزش تجاری و شیلاتی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. نحوه صید این ماهی با کمک قلاب، تور ترال میان آبی، تله هایی از جنس بامبو، پورسین و ترولینگ انجام می شود. جالب است بدانید که صید این ماهی یک صید ورزشی به حساب می آید.

خواص ماهی قباد

از جمله خواص ماهی قباد وجود اسیدهای چرب غیر اشباع و پروتئین است و از جهت اینکه طعم بسیار لذیذی دارد از ماهیان محبوب جنوب کشور است.

اسید چرب امگا3 از جمله مواد ضروری بدن است که کمبود آن در بدن مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می کند. امگا3 در رشد و عملکرد مناسب سیستم عصبی نقش دارد و از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند.

برای صید این ماهی همه شناورها از شناورهای سبک تا سنگین می توانند استفاده شوند. ماهی قباد بوسيله انواع مختلفي از ادوات صيد به خصوص تور صید می شود. ماهی قباد بوسیله صید ضمنی و یا صید غیر هدف نیز صید می شود و به همین دلیل است که این ماهی در اکثر فصول سال به خصوص در فصل زمستان در بازار ماهی جنوب به وفور یافت می شود.

همیشه به دنبال خرید ماهی تازه و استفاده آن به صورت فریز نشده باشید زیرا قطعا در این صورت تمام مواد مغذی ماهی را دریافت خواهید کرد.

خواص ماهی قباد

خواص ماهی قباد

ارزش غذایی ماهی قباد

ماهی قباد جنوب سرشار از پروتئین بوده ، و گزینه ای مناسب برای تامین نیاز کودکان و ورزشکاران به پروتئین است. همچنین امگا3 موجود در این گونه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود و از بروزبیماری های قلبی و تصلب شرائین جلوگیری کند.

این ماهی کم کالری است و افرادی که دارای انواع رژیم های لاغری هستند می توانند بدون نگرانی آن را مصرف کنند. این گونه دارای ارزش تجاری و شیلاتی بسیار زیادی می باشد و به اشکال مختلف در بازار موجود است.

وزن ماهی قباد 

در گزارشاتی که وجود دارد قباد ماهی با وزن 45 کیلوگرم نیز دیده شده است اما وزن متوسطی که در بازار عرضه می‌‌گردد بین یک تا 3 کیلوگرم می‌‌باشد. در اندازه‌‌های کوچک، متوسط و بزرگ صید می‌‌گردد و متناسب با سلیقه و تقاضای مصرف کنندگان وجود دارد.

شکل ظاهری ماهی چطور است؟

قباد ماهی یک جنگنده‌ی قوی است. به طوری‌‌که در هنگام صید با قلاب از آب خارج می‌‌شود و به سختی می‌‌توان آن را کنترل کرد. آنقدر شبیه ماهی شیر است که اغلب با آن اشتباه گرفته می‌‌شود.

همانند سایر تن ماهیان دریازی و پلاژیک بوده، این ماهی دارای 15 الی 18 عدد خار در باله پشتی می‌‌باشد این ماهی فاقد کیسه شنا بوده و فلس‌‌هایی ریزی سرتاسر بدن را پوشانده است.

قباد ماهی جنوب دارای یک شکاف شکمی در میان باله‌های پشتی بوده و سه ردیف نامنظم نقاط تیره در امتداد خط جانبی پراکنده شده‌‌اند.

مطالعات نشان داده‌‌اند قباد تا 16 سال عمر می‌‌کند و در سنین 1 تا 2 سالگی به بلوغ می‌‌رسد. ساکن مناطق گرمسیری و دریایی بوده اما گاهی اوقات وارد مصب‌‌های گل‌‌آلود نیز می‌‌گردد. این ماهی در جنوب به وسیله تورهای ترال، پورساین و تله صید می‌‌شود.

خواص ماهی قباد

خواص ماهی قباد

روش های شناخت ماهی شیر از ماهی قباد

روش های متعددی برای شناخت ماهی قباد و تشخیص آن از ماهی شیر وجود دارد که بعضی از اصلی ترین عوامل به شرح زیر می باشند:

در مرحله اول باید ذکر کرد که شکل این دو نوع ماهی کاملا شبیه به یکدیگر است و هر دو استخوانی می باشند. اما ماهی شیر کمی از ماهی قباد بزرگتر است.

ماهی شیر دارای استخوان بلند و سمی می باشد که در صورت برخورد آن با آبزیان دریابیی و آلوده شدن آن، می تواند خطرناک ظاهر شود اما ماهی قبا اینگونه نیست.

طول ماهی قباد حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ سامتی متر می باشد در حالی که طول ماهی شیر حدود ۱۸۰ تا ۲۴۰ سانتی متر است.

رنگ بدن ماهی قباد در پشت آبی و اطراف آن نقره ای می باشد در حالی که طول بدن ماهی شیر خاکستری است.

طول چنگال های ماهی قباد تا ۷۶ سانتی متر می رسد ولی طول چنگال های ماهی شیر حدود ۵۰ سانتی متر می باشد.

با در نظر گرفتن این عوامل می توانید به راحتی ماهی شیر از ماهی قباد را تشخیص دهید و خریدی مناسب داشته باشید.

 

جهت خرید ماهی قباد یا ماهی شیر می توانید به سایت اودریا بزرگترین عرضه کننده ماهی در جنوب کشور مراجعه نمایید .

خرید ماهی قباد

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید