24 آوریل, 2024

آشنایی با شغل مامایی

افرادی که عاشق بچه هستند می تواند وارد دنیای مامایی شوند . این شغل قدمتی در حدود تاریخ بشریت را داراست . شغل مامایی زیر مجموعۀ علوم پزشکی می باشد که یک سری فعالیت ها در بخش آموزش بهداشت و ارائۀ خدمات و یک مامایی گسترده به زنان دنیا در بارداری شان ، مشاوره ها و راهنمایی هم در مورد بهداشت ازدواج و نسل و دوران بارداری و زایمان و اطلاعاتی در مورد مراقبت های بعد از بارداری و مراقبت ازنوزاد ،چه در بیمارستان و چه در منزل می دهد و هم چنین یک سری اطلاعات در مورد تشخیص بیماری های دوران بارداری که باعث زایمان زودرس جنین می شود

. انجام یک سری فوریت های مامایی در مواقع اورژانسی ، تشخیص بیماری زنان و انجام تنظیم خانواده را بر عهده دارند . یکی از وظایف بزرگ ماماها مربوط به زنان باردارمی باشد .همانطور که می دانید زایمان یک تجربۀ بسیار حساس برای زنان می باشد و زایمان در هر فردی متفاوت است البته که هر دو نیاز به مراقبت های خاصی دارند .

ماما یک سری وظایف مانند قبل بارداری ، حین بارداری و زمان بارداری و حتی بعد از زایمان انجام می دهد و وضعیت مادر و جنین را چک می کند و با مواجه شدن با هر مشکلی فرد را به متخصص زنان ارجاع می دهد . لازم است ماماها مهارت ارتباط بالایی را داشته باشند و دارای اعتماد به نفس بالایی باشند تا اعتماد بیمار را جلب کنند.

آشنایی با شغل مامایی

آشنایی با شغل مامایی

وجود عشق در این افراد باید بالا باشد تا در مواقع حساس بتواند بر مادران آرامش دهند . کار ماماها معمولاً تمام وقت می باشد و بعضی موانع حتی شیفت شب هم دارند. بعضی از ماماها البته به صورت پاره وقت کار می کنند . محل کار ماماها در بیمارستان و درمانگاه و مطب های شخصی شان می باشد.

وظایف ماماها

  1. انجام یک سری توصیه های مراقبتی به زنان باردار برای موضاعاتی مانند غذای سالم
  2. چکاپ برای مادر و جنین
  3. برگزاری یک سری کلاس ها دربارۀ بارداری و پدر و مادر شدن
  4. اطلاع رسانی در مورد نحوۀ تولد بچه و تولد طبیعی
  5. آموزش تنظیم خانواده
  6. مشاوره بهداشتی برای زنان و دختران
  7. انجام زایمان طبیعی
  8. بررسی زنان باردار در حین مراحل زایمان
  9. تسکین درد و توصیه هایی برای مدیریت کردن درد
  10. کنترل کودک در مرحلۀ زایمان
  11. ارائۀ یک سری توصیه ها به مادران در مورد تغذیه و حمام کردن و نگهداری از کودک
  12. انجام معاینات از زنان

مهارت های یک ماما

  1. روابط عمومی خوب
  2. عشق به کار
  3. اعتماد به نفس بالا
  4. داشتن صبر
  5. حفظ آرامش در مواقع اضطراری
  6. تصمیم گیری سریع در مواقع بحرانی
  7. دارای استقامت ذهنی و فیزیکی بالا
  8. مهارت در کار تیمی
  9. قادر به استفاده از دستگاه های پزشکی

خطرات شغل مامایی

در مورد خطرات شغل مامایی می توان گفت که شغل مامایی هم مثل دیگر شغلهای گروه پزشکی با خطراتی همراه است. مخصوصاً که یک زن زمانی که باردار می شود در برهه حساسی از نظر بدنی قرار دارد و همچنین فرزند او که در حال حاضر به عنوان جنین شناخته می شود بسیار حساس و آسیب پذیر هست. بنابراین یک اشتباه کوچک در این شغل می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جنین و مادرش به همراه داشته باشد. حتی می تواند منجر به از دست رفتن جنین یا مادرش شود. یا اینکه دچار نقص عضو شوند. در این حالت است که گاهی ماماها با شکایت بیماران روبرو می شوند و مجبور می شوند در صورتی که در مراجع غذایی قصور آن ها تأیید شود غرامت بپردازند. بنابراین لازم است که در این زمینه آگاهی کافی داشته، آموزش های لازم را که منطبق با تکنولوژی و علم روز دنیاست ببینند و در نهایت می توانند از بیمه برای پرداخت هزینه های مربوط به مسئولیت حرفه ای خود استفاده کنند.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید