19 مارس, 2024
کشف جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج

کشف جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج

کشف جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج

معاون هماهنگی امور عمرانی  کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر، گفت: جعبه سیاه هواپیمای ATR 72 پرواز تهران-یاسوج که روز یکشنبه، 29 بهمن ماه در ارتفاعات کوه دنا سقوط کرده بود با تلاش  کوهنوردان و نیروهای امدادگر پیدا شده است.

پشت پرده کشف جعبه سیاه هواپیمای آسمان

در پس پیش‌بینی علت وقوع حادثه اخبار ضد و نقیضی به گوش می‌رسد که هر شنونده‌ای را به پیگیری اخبار داغ این روز‌ها ترغیب می‌کند. بعد از تقریبا دو هفته تلاش تیم‌های امدادی، همچنان جست‌وجو برای یافتن پیکر جانباختگان این حادثه ادامه دارد تا اینکه ۱۵ روز پس از وقوع حادثه در حالی‌که تیم‌های امدادی همچنان با وجود شرایط آب‌وهوای نامناسب در منطقه سی سخت کوه دنا به دنبال پیدا کردن جعبه سیاه و اجساد هستند، ناگهان تیم ۱۴ نفره کوهنوردان با مدیریت شرکتی خصوصی وارد منطقه شد تا به‌طور ویژه محدوده سقوط هواپیما را به منظور کشف جعبه سیاه به‌طور دقیق جست‌وجو کنند.

در روز ۱۲ اسفند ماه از ادامه فعالیت تیم امدادی هلال‌احمر در منطقه کوه دنا جلوگیری شده و هلی‌کوپتری اختصاصی به منظور انتقال تیم کوهنوردان برای جست‌وجوی جعبه سیاه راهی منطقه وقوع حادثه می‌شود.

به گفته ساکنان محلی منطقه، حوالی ساعت ۷ صبح این تیم کوهنورد به منطقه سی سخت دنا اعزام شد و و نهایتا بعد تلاش نصف روزه، بعد از ظهر همان روز موفق به کشف جعبه سیاه هواپیمای آسمان می‌شوند.

کشف جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج

کشف جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج

در حالی که از ادامه فعالیت تیم‌های امدادی برای کشف اجساد و آثار به جا مانده از هواپیما جلوگیری شده بود، این تیم کوهنورد از تحویل جعبه سیاه به مسئولان استانداری و تیم های امداد و نجات ممانعت کرده و با وجود درگیری‌های ادامه دار، تا دریافت مبلغ کامل از ستاد مدیریت بحران این امر را به تعویق انداختند.

این در حالی است که بنابر ادعای حاضران در محل، تیم کوهنوردی در میان درگیری‌های لفظی بار‌ها تأکید کرده‌اند که در قبال کشف جعبه سیاه هواپیما سازمان مدیریت بحران وعده پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان را به این شرکت خصوصی داده است و این نزاع تا جایی پیش می‌رود که جعبه سیاه به‌عنوان گرو در اختیار تیم کوهنورد اعزامی به منطقه نگه داشته شده و یک روز پس از کشف، در قبال دریافت کامل وجه این جعبه سیاه به مسئولان هلال‌احمر تحویل داده شد.

در این میان، گفته‌ها حاکی از آن است که تیم اعزامی این شرکت خصوصی قصد انتقال غیرقانونی جعبه سیاه را به تهران داشته‌است. بر این اساس عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مهر تأییدی بر این شنیده‌ها می‌زند و اظهار می‌کند که گروه اعزامی کوهنوردان به منطقه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج از واگذاری جعبه سیاه به دادستانی ممانعت کرده و با واکنش‌های مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری کهکلویه و بویر احمد روبرو شده‌اند.

پارسایی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد: درگیری‌های فیزیکی و گرو نگه داشتن جعبه سیاه هواپیمای آسمان در قبال دریافت وجه، عدم تأیید کشف جعبه سیاه از جانب سازمان هواپیمایی کشوری، منجر به پیش‌فرض‌هایی نسبت به انتقال غیرقانونی جعبه سیاه به تهران می‌شود. در شرایطی که این جعبه به‌طور سالم تقدیم دادستانی جهت پیگیری علت وقوع حادثه شده است ابهامات موجود نسبت به این مسئله، مسئولان ستاد مدیریت بحران را به زیر سوال می‌برد.

پرداخت وجه ۱۵۰ میلیونی به یک شرکت خصوصی، اجاره تعدادی کوهنورد حرفه‌ای تنها به منظور کشف جعبه سیاه هواپیمای آسمان و اقدام به حمل غیرقانونی آن به تهران، از جمله مواردی است که مسئولان ستاد مدیریت بحران باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

بر اساس شرایط جوی حاکم در منطقه تاکنون تنها ۵۰ تکه از اجساد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج کشف شده و در حال حاضر با تلاش‌های پزشکی قانونی هویت ۱۳ نفر از کشته‌شدگان سقوط هواپیما شناسایی شده است.

در حالیکه تلاش‌ها برای پیدا کردن مابقی اجساد جانباختگان ادامه دارد، رمزگشایی ازجعبه سیاه هواپیما نیز آغاز شده است.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *