19 مارس, 2024
مراقبت از کودک در منزل

مراقبت از کودک در منزل

مراقبت از کودک در منزل

به شخصی که در امر مراقبت کودک به مادر کمک و همراهی می دهد، پرستار کودک یا پرستار بچه گفته می شود. پرستار کودک در منزل به امروز آموزشی و امور نگهداری میپردازد .

 

امروز با افزایش شاغل زنان در ایران، مرکزهای مراقبت از کودک و نوزادان زیادی اعم از مهد کودک ها و مراکر خدمات پرستاری ایجاد شده است. این مراکز در ساعاتی که مادران سرکار یا بیرون منزل هستند یا به هر دلیلی نمی توانند در کنار فرزندانشان باشند، به مراقبت از کودک در منزل می‌پردازد.

مراقبت از کودک در منزل

برخی از مادران شاغل ترجیح می دهند که به جای گذاشتن فرزند خود در مهدکودک، پرستاری را استخدام کنند که در خانه از او مراقبت کند. حتی در برخی موارد پرستار کودک به صورت شبانه روزی به نگهداری از کودک می پردازد.

پرستار کودک در منزل معمولا در خانه های شخصی از کودکان آنها مراقبت می کند. همچنین هر پرستار کودک، بسته به سن و تعداد کودکان خانواده، مسئولیت‌های متفاوتی را بر عهده خواهد داشت.مثلا برای نوزاد، پرستار باید به موقع به او غذا بدهد، پوشک او را تعویض و به میزان لازم او را بخواباند تا استراحت کند. ولی وقتی از کودک 5 سال به بالا مراقبت می کند، درکنار غذا دادن، تعویض لباس و خواباندن، باید با او بازی کرده و به کودک آموزش های لازم راهم بدهد.

زمانی که یک پرستار کودک در منزل شروع به کار می‌کند، در وهله‌ی اول باید عاشق بچه‌ها بوده و از نگهداری و بازی با کودکان نهایت لذت را ببرد. همچنین باید مهربان، صبور، با حوصله و تا حدی شوخ طبع نیز باشد تا کودک از گذراندن زمان خود با او لذت ببرد. خلاقیت و توانایی در انجام فعالیت‌های جالب و جذاب برای بچه از دیگر خصوصیاتی است که یک پرستار بچه باید داشته باشد.

برای پرستار کودک  بودن نیاز به مدرک خاصی نیست، ولی برخی از کارفرمایان و دفاتر کاریابی، استفاده از افراد با گواهینامه‌ی مرتبط را ترجیج می‌دهند. این امر بیشتر از این جهت است که می‌خواهند پرستار کودک علاوه بر توانایی‌های عملی، دوره‌های تئوری را نیز گذرانده باشد.

پرستار بچه در خانه های شخصی افراد کار می کند و ساعت کاری او بین چند ساعت در روز تا تمام وقت متغیر است. همچنین ممکن است گاهی پرستار با افراد خانواده کودک زندگی کند.

وظایف پرستار کودک در منزل
لباس پوشاندن

غذا دادن

حمام کردن

تعویض پوشک

سرگرم کردن

 

امروزه مراقبت از کودک در منزل و پرستار سالمند در منزل یکی از نیازهای اصلی خانواده ها تبدیل شده است، چرا که با افزایش دغدغه های کاری افراد خانواده و درگیر شدن اکثر اعضا با کارهای خارج خانه عملا مراقبت از سالمند و مراقبت از کودک برای اعضای خانواده مقدور نمی باشد.

مرکز خدمات پرستاری تک زنگ سلامت ، یکی از بزرگترین و معتبرترین مرکزهای پرستاری در تهران و کرج می باشد که به صورت تخصصی بر روی ارائه خدمات پرستار از کودک در منزل و پرستار از سالمند در منزل  و همراه بیمار در بیمارستان فعالیت می نماید و با کادری مجرب و تعهد کاری بالا در خدمت رسانی به شما عزیزان حاضر می باشد، اگر به دنبال مشاوره برای استخدام یک پرستار برای کودک یا سالمند خود می‌گردید، با ما تماس حاصل نمایید.

مرکز تگ زنگ سلامت

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *