19 مارس, 2024

عوامل سفیدی زود هنگام مو

 متخصص پوست و مو در خصوص عوامل تاثیرگذار در سفید شدن زودرس موهای سر فرمود

 مهم‌ترین عامل سفیدی زودهنگام موها ژنتیک است، اما عوامل دیگری نیز در این مسئله تاثیرگذار است.

خانم رویا گستری با تاکید به اینکه سن فرد بیشترین تاثیر را در سفیدی مو دارد: دلیل سفید شدن موی سر زیر 20 سال، متوقف شدن رنگدانه‌سازی و از بین رفتن رنگدانه‌های مو در آن ناحیه است که به آن سفید شدن زودرس مو می‌گویند و اگر بالای 20 سال سفید شود می‌تواند مربوط به ارث و ژنتیک فرد باشد.

این متخصص با اشاره به اینکه سفیدی زودرس مو می‌تواند به دلیل ارثی، شوک عصبی و بیماری‌ها باشد، افزود: بیماری‌های تغذیه‌ای، غدد داخلی، متابولیک و غیره هم می‌تواند در سفیدی زودرس مو تاثیرگذار باشد.  وی با بیان اینکه بیماری‌ خودایمنی، می‌تواند از علت‌های سفید شدن موها در سنین پایین باشد، اظهار کرد: در بیماری خودایمنی مانند طاسی و پیسی سیستم ایمنی ممکن است به موها حمله کرده و باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو شود.

عوامل سفیدی زود هنگام مو

گستری با تاکید به اینکه درمان ریزش مو باید به وسیله آزمایش و زیر نظر پزشک متخصص باشد، بیان کرد: بیمار باید با آزمایش‌هایی که پزشک تجویز می‌کند میزان کم‌خونی، کمبود روی و ویتامینB را بررسی کند و مطابق دستور پزشک شروع به درمان کند.

خصوص اینکه کندن موهای سفید ارتباطی با افزایش تعداد آن‌ها در سر ندارد، گفت: بیماری ریزش مو می‌تواند ناشی از اعصاب یا استرس باشد؛ ریزش موهای سیاه نسبت به موهای سفید بیشتر است و باعث بیشتر دیده شدن موهای سفید در سر می‌شود.

این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد : موهای سفید در برابر موهای سیاه مقاومت بیشتری دارد و کمتر شروع به ریزش می‌کند.

گستری با بیان اینکه عوامل درونی بدن در ریزش مو تاثیرگذار است، گفت: قند خون بالا، دیابت، کم خونی، تیروئید، رژیم‌های سخت و طولانی، بیماری‌های کبد و کلیه، درمان بیماری‌های مزمن طولانی بسیار در ریزش مو موثر است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه پیشگیری از سفید شدن موها و برگرداندن رنگدانه به موهای سفید به عوامل زیادی بستگی دارد، بیان کرد: اگر علت سفید شدن مو، عوامل ژنتیکی باشد نمی‌توان از سفید شدن موها جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه اگر موها به دلیل بیماری خاصی سفید شده باشند، باید با مراجعه به پزشک نسبت به درمان بیماری اقدام کرد، گفت: اگر علت سفید شدن موها، مشکلات تیروئید باشد، با هورمون درمانی و ساخت مجدد رنگدانه‌ها، مو به حالت قبل باز می‌گردد.

گستری با اشاره به اینکه چـه نوع رژیـم غـذایی برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو بهتر است؟، یادآور شد: کمبود برخی مواد غذایی باعث سفید شدن زودرس موها می‌شود که با رعایت یک رژیم مناسب، می‌توان از آن جلوگیری کرد؛ مصرف غـذاهـای سـرشـار از ویـتامینB مانند برنج، تخم‌مرغ، سبوس گندم و سبزیجات سفیدی مو را به تأخیر می‌اندازد.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *