19 مارس, 2024
ایمپلنتولوژیست

ایمپلنتولوژیست کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایمپلنتولوژی مطالعه و عمل قراردادن ایمپلنت‌های دندانی است. هر دندانپزشکی که دارای مجوز و تحصیلات مناسب در دندانپزشکی ایمپلنت باشد، می‌تواند ایمپلنتولوژیست در نظر گرفته شود. در حالی که هیچ تخصص شناخته شده‌ای از دندانپزشکی ایمپلنت یا ایمپلنتولوژی وجود ندارد، اما به طور معمول این تخصص به آموزش و تجربه قابل توجهی نیاز دارد. سازمان‌های بین‌المللی، مانند آکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکا (AAID) و کنگره بین المللی ایمپلنت دهان (ICOI) وجود دارند که آموزش‌های پیشرفته و گواهینامه معتبر به ایمپلنتولوژیست‌ها می‌دهند. ایمپلنتولوژی از این نظر منحصر به فرد است که در یک دسته خاص از تخصص‌های دندان قرار نمی‌گیرد زیرا هر دو بعد جراحی و پروتز را شامل می شود. این شاید یکی از دلایلی است که آكادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریكا به افراد علاقمند به کاشت ایمپلنت توصیه كرد كه آموزش و تجربه مناسب برای نتایج موفقیت آمیز یک ایمپلنتولوژیست خوب  بسیار مهم است.

ایمپلنت توسط چه کسانی می‌تواند انجام شود؟

به گزاش آکادمی پریودنتولوژی آمریکا (AAP) کاشت دندان می‌تواند توسط پریودنتیست‌ها یا جراحان دهان، فک و صورت انجام شود. هر دو نوع این متخصصان دندانپزشکی، در زمینه کاشت، آموزش تخصصی دیده‌اند. دندانپزشکان عمومی در صورتی که آموزش‌های کافی به عنوان یک ایمپلنتولوژیست را دیده باشند نیز می‌توانند کاشت دندان را انجام دهند. ایمپلتولوژیست‌های انجمن ایمپلنت آمریکا می‌توانند گواهینامه‌هایی با سطوح متفاوت کسب کنند. این سطوح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • 30 ساعت آموزش و تحصیل مرتبط با دندانپزشکی کاشت دندان یا فارغ التحصیلی از رشته جراحی پریودنتال یا جراحی فک، دهان و صورت
  • تجربه جراحی ایمپلنت دندان شامل صلاحیت در سه نمونه جراحی
  • انجام امتحانات کتبی و شفاهی در دندانپزشکی ایمپلنت

دوره آموزش و مدرک تحصیلی ایمپلنتولوژیست

به منظور اخذ مدرکی تحصیلی شرایط مورد نیاز افزایش می‌یابد و شامل حداقل 400 ساعت آموزش و حداقل 5 سال تجربه دندانپزشکی در زمینه کاشت می‌شود. درجه بالاتری که در این زمینه می‌توان بدست آورد، فارغ‌التحصیلی از بورد دندانپزشکی ایمپلنت یا ایمپلنتولوژی دهان و دندان آمریکاست که سخت‌ترین مدرک محسوب می‌شود. این متخصصان باید حداقل 7 سال در زمینه کاشت دندان کار کرده باشند و داوطلبان علاوه بر گذراندن امتحان در دو بخش، باید حداقل 75 ایمپلنت دندان بر روی بیماران انجام دهند.

آموزش و تجربه در عملکرد ایمپلنتولوژیست

این امکان وجود دارد که در هفته‌های آخر دوره تحصیلی، نحوه کاشت دندان را یاد بگیرند و فکر کنند که می‌دانند چگونه این کار را انجام دهند. اما این روش درمانی فقط مربوط به چگونگی کاشت نیست. این مربوط به مدیریت بافت، مراقبت‌های بعدی، اصلاح برنامه‌ها در طول جراحی در صورت عدم مطلوب بودن استخوان و دانستن این موضوع است که اگر نتیجه خوب نباشد، چه کاری باید انجام داد. شاید اینها همه‌ی دلایلی نباشد که ارزش تجربه یک ایمپلنتولوژیست را نشان دهند ولی بدون شک دلایل مهمی هستند.

نکات مربوط به انتخاب یک ایمپلنتولوژیست خوب

تصمیم برای استفاده از ایمپلنت، تصمیمی بزرگ و مهم است که باید برای آن وقت بیشتری بگذارید. ایمپلنت دندان نیاز به هزینه و تلاش زیادی دارد. اگر نتیجه خوب باشد، ارزش هر ریالی که پرداخته‌اید را دارد و زندگی شما را تغییر می‌دهد و اگر بد انجام شود، ممکن است نتایجی بدتر از آنچه قبلا وجود داشت، برایتان به همراه داشته باشد. شما به همان اندازه که هزینه می‌کنید، نتیجه می‌گیرید. بنابراین واقع‌بین باشید. ممکن است دلیلی وجود داشته باشد که درمانی ارزان باشد. پس تنها به گزینه هزینه درمان توجه نکنید. توصیه ما این است که ایمپلنتولوژیست خود را عاقلانه و بر اساس تحقیقات شخصی، انتخاب کنید. برای کمک به شما در اینجا تعدادی سوال آورده شده‌است که می‌توانید آن را از متخصص ایمپلنت بپرسید. این اطلاعات می‌تواند برای انتخاب این متخصص به شما کمک نماید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در مورد پرسیدن این سوالات کاملا صریح باشید.

  • آیا دارای تحصیلات و مدرک معتبر در این زمینه می‌باشد؟
  • در زمینه کاشت دندان چه آموزشهایی را گذرانده است؟
  • چه تجربه کاری دارد؟ باید در مورد تخصص و مهارتهای پزشک کاملا صریح باشید.
  • چه تعداد ایمپلنت انجام داده‌است؟
  • آیا نتیجه این کاشت‌ها، موفقیت‌آمیز بوده است؟
  • آیا می‌توانید برخی از نمونه‌های درمان را ببینید؟
  • چه روشی و چه نوع جایگزینی را به شما توصیه می‌کند و دلیل انتخاب آن چیست؟
  • این فرایند شامل چه مراحلی می‌شود و هریک از این مراحل کجا و توسط چه کسی انجام می‌شود؟
  • از چه برندی برای ایمپلنت استفاده می‌کند؟
  • هر گونه درمانی می‌تواند خطا داشته باشد و هیچ عمل جراحی بدون ریسک نیست. اگر اشتباهی پیش بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا خیال شما راحت است که ایمپلنتولوژیست شما تجربه کافی برای رسیدگی به هر پیشامدی را دارد؟
  • چه مراقبت‌های ویژه‌ای به شما ارائه می‌دهد؟
  • آیا نیاز به بیهوشی دارید؟
  • خطرات مربوط به روش درمانی که به شما توصیه می‌کند، چیست؟
  • فواید این روش درمانی چیست؟
  • در طول فرایند از نظر درد، زمان بهبودی، غذاخوردن و غیره چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

  https://backority.ir/images/391692.jpg

تفاوت بین ایمپلنتولوژیست و جراح دهان، فک و صورت چیست؟

ایمپلنتولوژیست در زمینه کاشت دندان تخصص دارد، زمینه نسبتا کوچکی با یک یا دو سال آموزش پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی و کسب مدرک مربوط به آن. کاشت دندان موضوعی است که توسط بسیاری از تخصص‌های مختلف دندانپزشکی خصوصا پریودنتولوژیست‌ها و جراحان دهان و دندان انجام می‌شود و هنوز یک تخصص رسمی نیست. جراحی فک و صورت تخصصی است که علاوه بر مدرک جراحی فک و صورت، هم به مدرک پزشکی و هم دندانپزشکی نیاز دارد. این کار علاوه بر سالها مطالعه و آموزش، به ساعات بسیار زیادی کار نیاز دارد. به همین دلیل یک جراح فک و صورت به راحتی می‍تواند کاری که یک ایمپلنتولوژیست انجام می‌دهد را انجام دهد در حالی که برعکس آن معمولا ممکن نیست. این به معنای بهتر بودن یا مهم بودن هیچ کدام از آنها نیست، در واقع هر دو تخصص مهم و در عین حال ضروری هستند. یک جراح فک، تقریبا بر روی صورت کار می‌کند اما نه دقیقا ‌ی که از استخوان پیشانی تا مرز فک پایین (استخوان فک) گسترش یافته‌است. مانند همه جراحان، در زمینه‌های تخصصی خود، آنها معمولا بر روی چند روش تمرکز نموده و تسلط کسب می‌کنند. مطمئنا جراحی پرتقاضاترین زمینه در پزشکی است، اما زمان کافی برای تسلط بر همه تکنیک‌ها وجود ندارد و پزشک زمینه خاصی را انتخاب خواهد کرد.

مقالات دندانپزشکی

از آنجایی که علوم پزشکی مانند بسیاری از علوم دیگر و شاید جلوتر از آنها در حال پیشرفت است و هر روز در حال رشد و دست یافته‌هایی جدید استt بنابراین بهتر است که دندانپزشکان اعم از یک دندانپزشک عمومی یا متخصص، ارتودنتیست یا ایمپلنتولوژیست خوب همواره به دنبال کسب علوم جدید و خواندن مقالات دندانپزشکی باشد.

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *