29 مارس, 2024

رژیم غذایی مناسب برای درمان افسردگی چیست؟

رژیم غذایی مناسب برای درمان افسردگی چیست؟

فایل دی : محققان نشان داده‌اند آنهایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی آجیل، بنشن، میوه‌جات، و سبزیجات است پیروی می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی‌شان کمتر از کسانی است که تغذیه‌شان دربرگیرنده شیرینی‌جات فراوان و انواع گوشت است.

تحقیقی طی یک دوره ده ساله روی ۱۵۰۹۳ نفر انجام شد تا معلوم شود آیا رژیم غذایی فرد تاثیری روی سلامت کلی روانی و شادی او دارد یا خیر. دکتر آلمودنا سانچز- ویله‌گاس، که سرپرست این تحقیقات بوده، می‌گوید:

ما می‌خواستیم بفهمیم تغذیه چه نقشی روی سلامت روانی دارد، چون باور داریم عادات غذایی خاصی می‌توانند از روان ما محافظت کنند. این عادات تغذیه همه‌گی فوایدی برای جسم دارند و حالا ما دریافتیم که روی سلامت روان هم می‌توانند اثرات مثبت داشته باشند. نقش محافظت‌کنندگی آن‌ها برمی‌گردد به ویژگی‌های تغذیه‌ای‌شان، یعنی آجیل، بنشن، میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند ریسک افسردگی را کاهش دهند.

بعد از تغییر رژیم غذایی شرکت کنندگان در این تحقیق، طولی نکشید که آنها متوجه تغییراتی در وضعیت شادی‌شان شدند. تغییرات نسبتا کوچکی در تغذیه کافی بود تا ریسک افسردگی‌شان کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید : ۵ نکته علمی برای شاد بودن

دکتر سانچز توضیح می‌دهد، ممکن است یک تاثیر آستانه‌ای وجود داشته باشد.

وقتی شرکت‌کننده‌ها شروع به تابعیت از یک رژیم غذایی سالم کردند، تفاوت چشمگیری رخ داد. حتی تابعیت متوسط از این الگوهای تغذیه‌ای سالم هم موجب کاهش مهمی در ریسک ابتلا به افسردگی شده بود. با این وجود، وقتی شرکت‌کننده‌ها پیروی شدید‌ترو سخت‌تری از این الگوها کردند، فواید مثبت اضافی مشاهده نگردید.

بنابراین زمانی که به آستانه این فواید دسترسی پیدا می‌کنیم، کاهش ریسک افسردگی به وضعیت ثابت می‌رسد حتی اگر شرکت‌کننده‌ها نسبت به این رژیم غذایی سخت‌گیرتر هم می‌شدند و غذاهای سالم‌تری هم می‌خوردند باز هم نتایج همان بود.

این الگوی دوز- پاسخ، سازگار با این فرضیه است که مصرف برخی از مواد مغذی، کمتر از حد مطلوب، ممکن است نشانگر یک ریسک فاکتور برای افسردگی در آینده باشد.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *