28 مارس, 2024

خواص روغن گل مغربی

اگر از این روغن به طور مرتب استفاده کنید، طیف وسیعی از مزایای بهداشتی، پوست و مو را برای شما فراهم خواهد آورد.

روغن گل مغربی چیست؟

گل مغربی یک گیاه کوچک است که در فصل بهار و تابستان، گل های زرد دلپذیر و جذابی را تولید می کند. روغن گل مغربی با فشردن دانه های این گیاه استخراج می شود. این روغن به خاطر اثر تحریک زایمان و نیز از بین بردن علائم PMS مانند درد سینه، سردرد، نفخ، آکنه و غیره شناخته شده است. علاوه بر این، این روغن به طور گسترده ای در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان یکی از مواد اصلی صابون و شامپو مورد استفاده قرار می گیرد.

 

روغن گل مغربی چه خواصی دارد؟

از تنظیم نوسانات خلق و خو تا کنترل سطح قند خون، روغن گل مغربی، مزایای زیادی برای شما خواهد داشت.(برخی از مزایای مطرح شده برای روغن گل مغربی هنوز به صورت علمی اثبات نشده اند که در متن به آنها اشاره میکنیم.)

  1. به درمان علائم PMS یا یائسگی کمک می کند

زنان حتی در قرون پیش نیز برای درمان عدم توازن هورمونی خود از روغن گل مغربی استفاده می کردند. مطالعات نشان داده اند که اسید های چرب امگا ۶ این روغن باعث درمان علائم یائسگی و پیش قاعدگی می شوند. هنگامی که یک زن در معرض یائسگی یا PMS قرار می گیرد، علائمی مانند نفخ، حساسیت نوک سینه، آکنه یا تحریک پذیری را تجربه می کند.

اسیدهای چرب امگا ۶، مانند اسید لینولئیک (LA) و اسید گاما لینولنیک (GLA)، می توانند در کاهش سطح حساسیت هورمونی کلی بدن موثر باشند. یکی دیگر از نشانه های رایجی که اغلب زنان در هنگام یائسگی بدان دچار می شوند گر گرفتگی است. یک کارآزمایی بالینی شش هفته ای بر روی ۵۶ زن یائسه انجام شد تا اثربخشی روغن گل مغربی را بر روی درمان گرگرفتگی آزمایش کند. یافته ها نشان داد که روغن گل مغربی در درمان و کاهش فرکانس گرما بسیار موثر بوده است.

  1. تحریک زایمان

اگر از تاریخ اعلام شده برای وضع حمل گذشته باشد، راه های مختلفی برای تحریک زایمان وجود دارد. یکی از بهترین روش ها این است که از روغن گل مغربی استفاده کنید. مکمل های آن می توانند به صورت خوراکی یا بعد از هفته‌ی ۳۷ بارداری به صورت واژینال استفاده شوند. مطالعات نشان می دهد که این روغن می تواند به کاهش مدت زمان وضع حمل کمک کند.

البته در نظر داشته باشید استفاده از روغن گل مغربی در دوران بارداری و حتی برای تحریک زایمان باید به تجویز و زیر نظر پزشک باشد.

  1. باروری را بهبود می بخشد

روغن روغن گل مغربی می تواند برای افزایش باروری در زنان استفاده شود.

اما چطور؟

روغن گل مغربی باعث افزایش کیفیت مخاطی گردن رحم می شود که باعث می گردد بستر بسیار مناسبی برای اسپرم ایجاد شود. این امر حرکت آزاد اسپرم را از طریق دهانه رحم آسان می کند. هنگامی که یک زن به اندازه کافی مخاط گردنی تولید نمی کند، تحرک اسپرم محدود می شود، و این امر باعث می شود که شانس تخمک گذاری کاهش یابد.

  1. کنترل دیابت

روغن گل مغربی از ایجاد علائم و عوارض مشترک افراد مبتلا به دیابت جلوگیری می کند. GLA موجود در روغن به واسطه کاهش بیخوابی و سوزن سوزن شدن بدن باعث کاهش دردهای عصبی و آسیب های عصبی ای می شود که توسط بیماران دیابتی تجربه می گردد.

اخیرا مطالعه ای بر روی موش های صحرایی دیابتی انجام شد تا اثرات روغن گل مغربی را بر روی هدایت عصبی آنها بررسی کند. این مطالعه نشان داد که روغن گل مغربی به سرعت نقص های انتقال عصبی را برطرف می کند. همچنین این روغن به عنوان یک رگ گشا عمل کرده و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک می نماید.

 

مزایای روغن گل مغربی در بهبود پوکی استخوان

  1. کمک به مدیریت پوکی استخوان

استفاده از روغن گل مغربی به بیماران مبتلا به پوکی استخوان کمک می کند و سبب می شود در معرض خطر شکستگی استخوان کمتری قرار داشته باشند. این روغن باعث افزایش تراکم استخوان می شود و استخوان های شما را قوی تر و سالم تر می سازد.

چندین مطالعه ثابت کرده است که وجود GLA در روغن ، سبب می شود که برای پوکی استخوان بسیار موثر باشد.

  1. احتمالاً برای لاغری مفید است

در حالی که برخی مطالعات نشان داده اند که روغن گل مغربی برای مدیریت چاقی بسیار مفید است، چند مطالعه دیگر نشان داده که این روغن هیچ مزیت قابل توجهی برای کاهش وزن ندارد. یک مطالعه دو سو کور به منظور تعیین مزایای روغن گل مغربی در مقایسه با یک دارونما بر روی ۱۰۰ نفر از زنان دارای اضافه وزن انجام شد. این مطالعه هیچ اختلاف معنی داری را بین روغن و دارونما نشان نداد. یک آزمایش دو سو کور دیگر که بر روی ۴۷ نفر دارای اضافه وزن با سابقه خانوادگی چاقی انجام شد نشان داد که این روغن موجب کاهش قابل توجه وزن اینگونه افراد می شود. از آنجا که نتایج گیج کننده است، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز می باشد.

  1. درمان پینه پوست و پدیده رینود

اسکلرودرمی یک بیماری خود ایمنی است که پوست را سخت و ضخیم می کند. این بیماری معمولا زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن ما به بهترین شکل عمل نکند. گاهی اوقات پینه پوستی باعث ضخیم شدن رگ های خونی می شود که باعث پدیده رینود می گردد. فردی که این پدیده را تجربه می کند، معمولا به دلیل کاهش دما و یا افزایش سطح استرس در انگشتان دست و پا، احساس بی حسی می کند.

یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان پینه پوست و پدیده رینود، روغن گل مغربی است. وجود اسیدهای چرب امگا -۶ در روغن باعث محافظت از انگشتان دست و پا می شود

  1. به سلامت قلب کمک می کند

روغن گل مغربی از طریق کاهش کلسترول و فشار خون به حفظ سلامت قلب کمک می کند. همچنین میزان شیوع لخته های خون را کاهش می دهد، بنابراین از بدن در برابر بیماری های قلبی و سکته محافظت می نماید.استفاده از روغن گل مغربی به مدت شش هفته، چربی خون را کاهش داده و باعث بهبود قلب می شود.

 

روغن گل مغربی مفید برای ترک اعتیاد به الکل

  1. علائم ترک اعتیاد به الکل را کاهش می دهد

مصرف شبانه روغن گل مغربی علائم ترک الکل را کاهش می دهد. اگر شما نوشیدن الکل را ترک کرده اید و در حال تجربه علائم این ترک هستید، هیچ چیزی بیشتر از روغن گل مغربی به شما کمک نخواه کرد. GLA موجود در این روغن به تولید پروستاگلاندین E کمک می کند. این ماده یک ماده شیمیایی موجود در مغز است که با علائم ترک اعتیاد الکل به مبارزه می نماید

  1. درمان آسم

این روغن دارای اثر ضد التهابی بر بدن است و لذا به درمان بیماران مبتلا به آسم کمک می کند. این روغن به عنوان یک طب سنتی در بسیاری از فرهنگ ها مورد استفاده قرار می گرفت، اما هیچ شواهد بالینی برای اثبات اثر روغن گل مغربی در این زمینه وجود ندارد.

  1. درمان ADHD

اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) یک بیماری عصبی است که در میان کودکان بسیار رایج است. گفته می شود که روغن گل مغربی برای درمان ADHD و بهبود رفتار کودکان موثر است. اما این ادعا توسط هیچ تحقیقی پشتیبانی نشده است.

یک مطالعه آزمایشی انجام شده بر روی روغن گل مغربی نشان داد که این روغن می تواند علائم ADHD را کاهش دهد.

  1. درمان هپاتیت B

شواهد زیادی وجود ندارد که حاکی از آن باشد که روغن گل مغربی برای بیماران مبتلا به هپاتیت B موثر است. مطالعه انجام شده در سال ۱۹۹۶ بر روی ۱۰ بیمار مبتلا به هپاتیت B نشان داد که مصرف روزانه روغن گل مغربی برای ۱۲ ماه نمی تواند در درمان این اختلال موثر باشد. گروه دیگری متشکل از ۱۰ بیمار، دارونما دریافت کردند. در پایان دوره زمانی، این مطالعه نتوانست تفاوت عمده ای را بین این دو گروه نشان دهد. از این رو، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

  1. کمک به جلوگیری از سرطان سینه

مطالعات اولیه حاکی از آن است که روغن گل مغربی برای درمان سرطان سینه دارای مزایای بیشتری نسبت به روغن ذرت است. چنین به نظر می آید که درمان با این روغن سبب کاهش عود سرطان سینه می گردد. اما این مطالعات کافی نیستند. برای اثبات این ادعا، تحقیقات بیشتری لازم است.

  1. درمان پسوریازیس

تحقیقات بسیار کمی به مطالعه اثربخشی این روغن در درمان پسوریازیس پرداخته اند. یک آزمایش کوچک دو سو کور، که بر روی ۳۷ بیمار انجام شد، به بررسی اثرات روغن گل مغربی بر درمان پسوریازیس پرداخت لکن این مطالعه نتوانست هیچ پیشرفت قابل توجهی را در شرایط بیماران مشاهده نماید.

  1. درمان مولتیپل اسکلروزیس (MS)

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری عصبی مهلک است که درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد. اما محققان در تلاشند تا این بیماری را با استفاده از اسیدهای چرب غیر اشباع و کولچی سین درمان کنند. نتایج اولیه نشان می دهد که ترکیبی از روغن گل مغربی و کولچی سین می تواند به درمان علائم ام اس کمک نماید.

هنگامی که این روغن به صورت موضعی استفاده شود، درخشندگی بی نظیری را به پوست و چهره می بخشد. علاوه بر این، این روغن بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه، رنگدانه های تیره، بثورات، التهاب و خشکی پوست را نیز درمان می کند.

دوز مجاز مصرف روغن گل مغربی:

دوز توصیه شده روزانه ۲ تا ۸ گرم روزانه است که در افراد مختلف میتواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال برای شخصی که از دردسینه رنج میبرد ۳ گرم روزانه توصیه میشود اما برای درمان آفتاب سوختگی استفاده ۴ الی ۵ گرم از روغن گل مغربی به صورت روزانه تا زمانی که علائم مشکل تسکین یابد توصیه میشود.

لازم به ذکر است که روغن گل مغربی خوراکی نیست و برای استفاده از آن شما باید آن را برروی پوست خود ماساژ دهید.

عوارض روغن گل مغربی:

این روغن هنگامی که در دوز توصیه شده استفاده شود، معمولا ایمن است. در شرایط خاص اگر دوز مصرفی شما زیاد باشد ممکن است اثرات جانبی شدیدی داشته باشد. در ادامه برخی از این شرایط را بررسی میکنیم:

فشار خون پایین

همانطور که ذکر کردیم این روغن برای کاهش فشارخون مفید است و مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون پایین هستند و یا از داروهای کاهنده فشارخون استفاده میکنند توصیه نمیشود.

هیپوگلیسمی

استفاده از این روغن به طور مرتب باعث ایجاد هیپوگلیسمی در بیماران دیابتی می شود.

آلرژی

گزارش برخی از افراد مبتلا به واکنش های آلرژیک به روغن وجود دارد. علائم آلرژیک مشترک عبارتند از: سوزش پوست، بثورات، تهوع، استفراغ، درد شکمی و تحریک پذیری.

مشکلات عصبی

مصرف این روغن در افرادی که از مشکلات عصبی رنج میبرند توصیه نمیشود.

مسائل مربوط به خونریزی

در صورت نیاز به جراحی سعی کنید دوهفته قبل از آن، استفاده از روغن گل مغربی را قطع کنید چراکه ممکن است موجب اختلال در لختگی خون شود.

مسائل زنان باردار

زنان باردار باید قبل از مصرف این روغن با پزشک خود برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل احتمالی مشورت کنند.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *