28 مارس, 2024

حافظه کوتاه مدت چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

حافظه کوتاه مدت دقیقا چطور کار می کند

حافظه کوتاه مدت فقط یکی از قسمت های سیستم حافظه شماست. این حافظه تمام اطلاعاتی که از دنیای بیرون وارد می شود را دریافت می کند و آنها را به شکل خاطرات در ذهن شما نگه می دارد.

مراحل مختلف حافظه عبارتند از:

  • داده های حسی: این مرحله دقیقا همان جاییست که محرک های حسی مختلف از دنیای اطراف شما گرفته می شود و به PNS (سیستم عصبی پیرامونی) می رسد. محرک های حسی ممکن است هر چیزی مثل پوسترهای تبلیغاتی یا هنری، کلمات مختلف کتابی که در حال خواندنش هستید و یا دیدن یک فرد جدید باشد.
  • ثبت حواس: محرک های حسی دریافت شده به شکل نورون در مغز حرکت می کنند. در جریان این حرکت، نورون های حاوی اطلاعات در ذهن ثبت یا فراموش می شوند. همه این مراحل در نیمی از ثانیه به وقوع می پیوندد.
  • حافظه کوتاه مدت: محرک های ثبت شده در این قسمت قرار می گیرند. حافظه کوتاه مدت به عنوان یک فیلتر برای ثبت و نگهداری موقت اطلاعات عمل می کند و تصمیم می گیرد که آیا اجازه حرکت بیشتر به اطلاعات داده شود یا آنها را کاملا به فراموشی بسپارد. این مرحله ۲ تا ۳ دقیقه طول می کشد.
  • حافظه بلند مدت: وقتی اطلاعات جدید به سلامت از حافظه موقت عبور کردند در حافظه بلند مدت جای می گیرند. اینجا همان جاییست که مغز برای همیشه اطلاعات و خاطرات شما را نگه می دارد. این خاطرات برای مدتها باقی می مانند و حتی اگر به آنها فکر هم نکنید باز هم در ذهنتان وجود دارند.

اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت به سرعت از بین می روند مگر اینکه تصمیم بگیرید آنها را به یاد بیاورید؛ مثلا تصور کنید دوستتان شماره تلفنش را به شما میدهد. اگر شروع به تکرار شماره ها برای حفظ کردن آن کنید یعنی میخواهید این اطلاعات را نگه دارید تا از حافظه کوتاه مدتتان پاک نشوند. این اطلاعات به ظاهر ساده می توانند خلاقیت شما را پرورش دهند.

علاوه بر این، حافظه کوتاه مدت دقیقا شبیه یک فیلتر عمل می کند و اطلاعات غیر مفید را حذف می کند. این کار باعث می شود مسائلی که واقعا مهم هستند در ذهنتان باقی بمانند و بتوانید بعدها آنها را راحتتر به خاطر بیاورید.

۱-هنگام یادگیری یک مطلب مهم آدامس بجوید.

احتمالا بعد از خواندن این مطلب به این فکر می کنید که از این به بعد باید آدامس جویدن در کلاس های درس آزاد شود! در واقع به دلایلی کاملا ناشناخته آدامس جویدن باعث افزایش فعالیت هیپوکامپ در مغز میشود که مرکز یادگیری است و ناحیه بسیار مهمی برای حفظ و نگهداری مطالب مهم محسوب می شود.

طبق یک تحقیق انجام شده در انگلیس نشان داده شد که نمرات امتحانی دانش آموزانی که در کلاس آدامس می جویدند بیشتر از دانش آموزان دیگر بود و سریعتر از آنها می توانستند کلمات را به خاطر بیاورند. شاید وقت آن رسیده شما هم آدامس مورد علاقه تان را بجوید!

۲-چشم هایتان را ببندید و به اطراف بچرخانید.

شاید انجام این کار برایتان مضحک به نظر برسد اما حقیقت این است که واقعا به تقویت حافظه کمک می کند. طبق گفته محققان حرکت افقی چشم باعث فعال شدن هر دو نیمکره مغز می شود. مطالعه ای روی افراد مختلف نشان داد که کسانی که هر روز صبح ۳۰ ثانیه چشمهایشان را می بستند و به اطراف حرکت می دادند به طور متوسط ۱۰% بیشتر از بقیه در به خاطر آوردن موضوعات و مطالب مختلف موفق بودند.

۳- دستتان را مشت کنید.

مشت کردن دست ها، یعنی دقیقا همان کاری که موقع عصبانیت انجام می دهیم باعث افزایش احتمال به یاد آوردن مطالب می شود. بعضی ها اعتقاد دارند که با مشت کردن انگشتان یک دست می توانید اطلاعات را در ذهنتان ذخیره کنید و با مشت کردن دست دیگر آنها را به راحتی به خاطر بیاورید. از نظر محققان مشت کردن دست به فعال شدن مناطقی از مغز که به حافظه مربوط است منجر می شود.

 

۴- از فونت های غیر معمول استفاده کنید.

خواندن خطوطی که با فونت های پیچیده یا ناخوانا نوشته شده اند سخت و مشکل است و به تمرکز بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین این هم روش خوبی برای تقویت حافظه محسوب می شود! فقط چند دقیقه وقت بگذارید و متنی که قرار است بخوانید را با فونتی غیر معمول تایپ کنید و بعد شروع به خواندن کنید. با این کار مطمئنا بیشتر روی آن تمرکز خواهید کرد!

۵- روی کاغذ خطوط درهم و برهم بکشید.

اگر متوجه شدید کودکتان سر کلاس درس در دفترش خطوط نامفهوم و درهم می کشد این بار به جای سرزنش کردن او به خاطر بی توجهی اش به درس کمی فکر کنید! ثابت شده است که این کار به افزایش تمرکز و درک بهتر مفاهیم و اطلاعات جدید کمک می کند. حالا شما هم یک کاغذ سفید بردارید و شروع به کشیدن خطوط درهم و برهم کنید تا از این طریق افکار و ایده های خلاقانه تان را هم تقویت کنید.

۶- بخندید.

بخندید چون استرس بلاهای جبران ناپذیری بر سرتان می آورد. خنده یکی از ابزارهای ثابت شده و موثر در تقویت حافظه کوتاه مدت است. ثابت شده است که بعد از تماشای یک فیلم خنده دار ۲۰ دقیقه ای، سطح ترشح کورتیزول در مغز افراد افزایش می یابد. هورمون کورتیزول با کاهش استرس مرتبط است و اثر منفی تنش و اضطراب روی حافظه را کاملا از بین می برد. پس تا می توانید بخندید، چون خنده روی سلامتی کل بدنتان موثر است.

 

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *