16 آوریل, 2024

برنده نوبل شیمی ۲۰۱۸: فکر کردم شوخی می‌کنند!

فایل دی :  “جرج پی. اسمیت” 10 مارس ۱۹۴۱ در شهر نورواک کنتیکت آمریکا متولد شد.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته زیست شناسی و از “دانشگاه هاورفورد” و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را نیز در رشته باکتری شناسی و ایمونولوژی از “دانشگاه هاروارد” اخذ کرد.

این زیست‌شیمی‌دان استاد علوم زیستی “دانشگاه میزوری” بوده است. او روز گذشته جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸ را به همراه “گرگ وینتر” و “فرانسیس آرنولد” به‌ دست‌ آورد.

“آدام اسمیت”(Adam Smith) سرپرست علمی رسانه بنیاد نوبل مصاحبه ای با “جرج پی. اسمیت” انجام داده است که اکنون می‌خوانید.

نوبل پرایز: سلام من “آدام اسمیت” هستم و از سایت نوبل‌پرایز تماس می‌گیرم. تبریک ما را برای کسب جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۸ بپذیرید.

اسمیت: بسیار متشکرم

نوبل پرایز: اوه واقعا عذرخواهی می‌کنم اگر از خواب بیدارتان کردم احتمالا الان در مکانی که شما حضور دارید ساعت ۵ صبح است.

اسمیت: نه من پیش از تماس شما بیدار شده بودم. خب می‌دانید زمان خواب افراد مسن طولانی نیست من هم معمولا خیلی زود و حدود ساعت ۴ صبح بیدار می‌شوم.

نوبل پرایز: عکس‌العمل شما هنگام شنیدن خبر چه بود؟

اسمیت: واقعا تعجب کردم. (باخنده) در واقع من فکر کردم که دارند با من شوخی می‌کنند اما لحظه‌ای به خود آمدم و فهمیدم همه چیز واقعی بوده، باورنکردنی بود.

نوبل پرایز:اکنون قصد دارم به سال ۱۹۸۵ برگردم یعنی هنگامی که شما ایده از بین بردن ویروس‌هایی که باکتری را برای نمایش پپتیدها آلوده می‌کنند، مطرح کردید. آیا این ایده به طور ناگهانی به ذهن شما آمد یا یک فرآیند طولانی بود؟

اسمیت: اوه نه قطعا این یک فرایندی نبود که ناگهانی به ذهنم خطور کند. من با مطالعه منابع بسیاری این موضوع را متوجه شده بودم. بنابراین قطعا چیزی نبود که ناگهانی رخ دهد.

نوبل پرایز: اما این موضوع هم به ذهن فرد مناسبی چون شما خطور کرد چه چیزی از این بهتر، ایده خوب در ذهن خوب.

اسمیت: خب می‌دانید من با اینکه در رشته ایمونولوژی فارغ التحصیل شده‌ام اما در مورد فاژها نیز بسیار مطالعه کرده‌ام و اطلاعات وسیعی در این زمینه دارم و براساس بیولوژی مولکولی کلاسیک، این چیزی است که من نخست در کالج فراگرفتم.

نوبل پرایز: آیا به این فکر می‌کردید که نتایج پژوهش‌های شما به تولید داروهای جدید و دریافت جایزه نوبل منتهی شود؟

اسمیت: چه سوال خوبی. قطعا در سال ۱۹۸۵ به این مسئله فکر نمی‌کردم اما اکنون و در این شرایط بله فکر می‌کردم زیرا من علاقه زیادی به مطالعه درباره آنتی بادی‌ها داشتم و در هنگام انجام آزمایشات و پژوهش‌ها می‌دانستم که نتایج خوبی در پی دارند.

نوبل پرایز: جایزه نوبل چه مفهومی برای شما دارد؟

اسمیت: سوال بسیار خوبی است اما من پاسخش را نمی‌دانم و هیچ نظری هم ندارم چون من واقعا برای شنیدن این خبر آمادگی نداشتم. منظورم این است که سه سال از بازنشستگی من گذشته است و اکنون سرگرمی‌های بسیار متفاوتی دارم و به این ترتیب من نمی‌دانم که دریافت این جایزه چه معنایی در زندگی من دارد.

نوبل پرایز: خب شما تا پیش از آمدن به استکهلم در ماه دسامبر زمان زیادی برای عمیق فکر کردن درباره این موضوع دارید. از صحبت با شما بسیار مفتخرم بار دیگر هم تبریک فراوان من را بپذیرید.

جرج اسمیت: ممنون

کشف نورون‌های جدید برای درمان وزوز گوش

ما در فایل دی جدیدترین آموزش ها را برای شما فراهم نموده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *